Dacia Dealer Team är ett samarbete mellan Dacia, märkets svenska återförsäljare och MA:GP (Mattias Andersson Grand Prix) som ska gälla under 2013 och 2014.
Dacia ska alltså delta i racingserien STCC, med föraren Mattias Andersson, som har många års erfarenhet och mestadels har kört Alfa Romeo tidigare.
– Satsningen med Dacia i STCC visar att vårt mästerskap fortsätter att fungera som en bra marknadsföringsplattform för bilbranschen, säger Bob Huzell, vd för STCC.
Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig för Dacia Norden, säger:
– Vi har funderat på olika möjligheter att visa marknaden att det finns ett nytt prisvärt bilmärke på marknaden och kommit fram till att STCC är en stark plattform att bygga Dacias varumärke på. Samarbetet med STCC blir en av de största satsningarna vi gör med Dacia i år.
Dacias nya racerbil är byggd på ett rörramschassi och har en mittmonterad V6-motor på drygt 400 hk.
Dacia har även tidigare detlagit i racing – 2012 i Trophee Andros och år 2011 i Pikes Peak.
Diskutera: Vad tycker du om att Dacia deltar i STCC?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det går bra för Dacia.
Vem kunde tro det!?
http://www.automotorsport.se/bloggar/nyheterna
Dumheter, det är ju bara ett skal som ska försöka likna en Dacia.
Huga.
Under skalet är det mest gammal skåpmat.
Men ok, det är ju vad Dacia står för.
Men i år har Dacia Sandero kommit i nytt utförande med nya motorer
samma som nya Renault Clio så det kan man väl inte kalla för gammal skåpmat.
Så du tror alltså att de kör i STCC med en Cliomotor?
Ha,ha! Nej,det tror jag verkligen inte !
Kommentaren gällde din kommentar om att Dacia står för gammal skåpmat!
Jag tänkte på att Dacia oftast kör med äldre Renaultmaterial.
Men ok, det behöver ju inte vara någon nackdel, då är det ju väl utprovat och man sätter nog inte in något som det visat sig vara problem med.
Och det kan innebära att man som köpare av en ny Daciamodell slipper besväret att vara testförare åt tillverkaren för att få barnsjukdomar åtgärdade i efterhand.
Fast det har ju inget med STCC att göra, på den här bilen är det bara skalet som är nytt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.