Svenska bilköpare har fått smak för lågprismärket från Rumänien. Dacias försäljning i januari ökade med hela 707 procent, från 42 bilar 2012 till 397 bilar 2013. Det innebär en ny rekordnotering för märket som kom till Sverige 2009. Modellerna Duster och Sandero stod för huvuddelen av registreringarna.
Andra märken som ökade rejält i januari var Mazda (+91 %), Hyundai (+85 %), Toyota (+56 %), Seat (+55 %) och Opel (+41 %). Sämre gick det för Renault (-31 %), Suzuki (-18 %), Ford (-16 %), Mitsubishi (-10 %), Subaru (-10 %) och Honda (-9 %).
Totalt registrerades 18 673 nya bilar under månaden, en ökning med 18,8 procent jämfört med samma månad i fjol. Branschorganisationen Bil Sweden, som redovisar statistiken, förklarar ökningen med 2013 års låga nivå som var en följd av att många registrerade en miljöbil i slutet av 2012 innan den tidigare miljöbilspremien försvann.
Ständiga ettan Volvo noterade 3 717 nyregistreringar under januari, fler än något annat märke och en ökning med 11 procent. Tvåa var Volkswagen med 2 982 bilar (+30 %) och BMW körde in på bronsplatsen med 1 342 bilar (+39 %).
Diskutera: Varför ökar Dacia mest?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dacia har sedan beslutet med antisladd som standard ökat kraftigt och är nu en alternativ för många som tidigare köpte begagnat. Är övertygad om att denna trenden kommer att fortsätta så länge som bilarna är prisvärda.
Det kanske är missbruk av statistik, men ett visst stöd ser jag för två saker det har pratats om på sistone. Det ena är att lågprismärken är den snabbast växande kategorin i Europas bilförsäljning och eftersom Dacia väl är det enda riktigt billiga märke som säljs i Sverige så verkar det rimligt.
Det andra är att framtiden skulle se dyster ut för små, oberoende tillverkare, som Mitsubishi, Subaru och Honda, medan stora märken som Toyota och Hyundai fortsätter växa. Fast det förklarar ju förstås varken Mazdas framgång eller Fords fall.
Vad som inte slog mig först: håller Dacia på att konkurera ut mamma Renault?
Jag skulle köpa denna än en Tjeckisk skakig kvalitets Skoda med VAG´s dåliga motorer och lådor, faktum är att Renault´s motorer och lådor är milsvid hållbarare än VAG`S dito ;o)
Nä Dacia kommer inte att konkurera ut Renault då skillnaden mellan bilarna är för stora. I första hand tror jag att det handlar om att ta steget upp ifrån begagnat och då ligger en Dacia bra till. Själv är jag nog snart redo för att ta ett steg ner till Dacias nivå då kvalite,komfort och utrustning i "finare" och dyrare bilar för mig inte längre är lika viktigt.
Tycker bilen utstrålar en robusthet som säkert tilltalar många.
Jag fick +945%.
När Stepway lanserades så är jag rätt säker på att den bara kostade 112.900 kr - inkl metallic. Så nog har Dacia insett att det går att höja priset och ändå sälja...
Om Dacia fortsätter att öka med 707% varje år så säljer dom fler än 6 miljoner bilar om fem år. Det är inte illa för ett relativt nytt märke.
Inte konstigt att folk väljer en billig basbil som Dacia. Den är inte full av tveksamt nödvändiga gizmos som kan orsaka feta kostnader i framtiden.
Den stänger inte ens av motorn när man öppnar dörren som en del bilar gör..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.