Som Vi Bilägare tidigare rapporterat planerar Dacia att sätta konceptbilen Bigster, som visades redan 2021, i produktion. Den serietillverkade versionen av Bigster väntas dock på marknaden först år 2025 och placerar sig då i storleksklassen strax över dagens Dacia Duster.
Enligt tyska Auto Motor und Sport kommer den framtida Dacia Bigster baseras på CMF-plattformen, som också används för tredje generationens Logan och Sandero. Det är en plattform som är framtagen för att klara elektrifiering.
Om Dacia löper elektrifieringslinan fullt ut med kommande Bigster återstår dock att se. Tillverkaren väntas dock som ett minimum släppa Bigster med hybriddrift. Om det i sin tur skulle innebära mildhybrid eller laddhybrid står ännu skrivet i stjärnorna.
Hur mycket av konceptstudiens designspråk som överförs till den marknadsmässiga Bigstern återstår också att se. Konceptbilens linjer var i sig en omtolkning av en framtidens Duster, med klart utmärkande skulderlinjer för skärmar och där Dacias logotyper tydligt syns och även används i designspråket för fronten. Bigster-ägare ska vara stolta över att de kör en Dacia, helt i enlighet med företagets filosofi.
– Budget behöver inte vara motsatsen till attraktivitet, sa Alejandro Mesonero-Romanos i samband med att Bigster-konceptet presenterades år 2021.
Han var då Dacias dåvarande designchef, med ansvar för Bigster-konceptet, men har sedan dess lämnat ritbordet hos Dacia. I dag vässar han sin designpenna för Alfa Romeos räkning.
Noterbart för konceptbilen, som även väntas följa med i produktion, är avsaknaden av kromdetaljer och detaljer i aluminiumimitation. Detta har Dacia själva förklarat med att utställningsbilen var framtagen efter hårdast tänkbara miljövänliga principer, där alla yttre skyddspaneler skulle vara tillverkade av återvunnen plast.
Slutligen namnet: Bigster. När bilen når marknaden, beräknat år 2025, så är det inte helt klarlagt att modellen slutligen behåller det namnet. Arbetsnamnet så här långt är "ett helt nytt fordon, baserat på Bigster Concept".
Mer klart är att tillverkningen väntas ske vid huvudanläggningen i rumänska Mioveni. Enligt uppgift vill Dacia dessutom bredda sitt portfolio inom crossover och suv-segmentet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.