Alfa Romeos monter på årets bilmässa i Frankfurt.
Fiat försöker ruska liv i Alfa Romeo och har lyckats få fram en vinnare – i alla fall på en klassisk racingbana.
Efter att Alfa Romeo offentliggjorde mellanklassbilen med det nygamla namnet Giulia tidigare i somras redovisas nu närmre specifikationer och releasedatum i Frankfurt.
På den tyska bilsalongen visar Alfa Romeo upp toppversionen med det välsmakande namnet Giulia Quadrifoglio.
Motorn på 510 hästkrafter är framtagen tillsammans med Ferrari. Det är en 6-cylindrig turboladdad 2,9 liters bensinversion, som en acceleration på 0-100 på 3,9 sekunder ska ge BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Audi A4 och Jaguar XE har en ny konkurrent om bilköparna. Koldioxidutsläppet ska ligga på 198 g/km.
Alfa Romeo Giulia kommer att finnas både med fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift
Ett hett diskussionsämne som omgett Giulia på bilsalongen i Frankfurt är varvtiden kring racerbanan Nürburgring. Med officiella siffrorna 7:39 spöar den BMW M4 och är snabbaste sedan runt ringen.
Svensk försäljningspremiär för Giulia blir under första kvartalet 2016. Priset för den 510 hästkrafter starka toppmodelllen hamnar på strax under 700 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Giulia Quadrifoglio?
På den tyska bilsalongen visar Alfa Romeo upp toppversionen med det välsmakande namnet Giulia Quadrifoglio.
Motorn på 510 hästkrafter är framtagen tillsammans med Ferrari. Det är en 6-cylindrig turboladdad 2,9 liters bensinversion, som en acceleration på 0-100 på 3,9 sekunder ska ge BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Audi A4 och Jaguar XE har en ny konkurrent om bilköparna. Koldioxidutsläppet ska ligga på 198 g/km.
Alfa Romeo Giulia kommer att finnas både med fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift
Ett hett diskussionsämne som omgett Giulia på bilsalongen i Frankfurt är varvtiden kring racerbanan Nürburgring. Med officiella siffrorna 7:39 spöar den BMW M4 och är snabbaste sedan runt ringen.
Svensk försäljningspremiär för Giulia blir under första kvartalet 2016. Priset för den 510 hästkrafter starka toppmodelllen hamnar på strax under 700 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Giulia Quadrifoglio?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En fundering - uttalas det Julia?
@Roger: Helt rätt!
http://sv.forvo.com/user/Christian14/
Så här uttalas det ibland..
Måtte de lyckas! Underbart att få se Alfa bland dessa hemska tyskar och japaner.
Alfa har i stort sett alltid haft en formgivning och attityd som ingen Mercedes eller BMW varit i närheten av. Kan de sen hyfsa till kvaliteten så den blir värd namnet finns det ingen tvekan. Tills dess...jag skruvar hellre på en Alfa än åker de andra märkena!
Det var nog den finaste bilen jag sett på länge, äntligen någon som fattat det här med design. Hoppas den kommer utan dieselfyra som val så är det jackpot, annars ser vi snart varenda dammsugeförsäljare åka runt med en och statusen sjunker som en sten.
M3 är Sedan inte M4
På sätt och vis är det lite oroande att de bara visar upp QV'n... Vågar de inte ens hinta om den vanliga modellen? Vanligen visar man ju upp den extrema modellen ett tag efter att den normala lanserats. Tyvärr är ju Giulietta ungefär lika tråkig i grundutförande som den är snygg i QV-svid. 159 ska vi inte tala om ens... Utan Ti-paketet var den lika charmig som en 70-tals-Passat.
oj så fin, hoppas även motorn är lika fin och får vara synlig under huven, med mycket aluminium och röda kablar kors å tvärs
Tack, ENTJ1. Tycker man anar ett svagt "d" i början.
Instämmer med lennart_3.
Vore jag ute efter något i den klassen så skulle definitivt denna vara ett av granskningsobjekten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.