Räckvidd på upp till 40 mil i familjetransportören.
Vi har tidigare fått information om att Mercedes välkända buss, V-klass, ska bli eldriven under namnet EQV.
Flera exemplar av framhjulsdrivna EQV har varit nyligen uppe i kyliga Arjeplog för vintertester och Mercedes säger sig vara nöjda med resultaten, både när det gäller batterikapacitet och vägegenskaper.
Flera exemplar av framhjulsdrivna EQV har varit nyligen uppe i kyliga Arjeplog för vintertester och Mercedes säger sig vara nöjda med resultaten, både när det gäller batterikapacitet och vägegenskaper.
Bilens batteri sitter undertill och har en total kapacitet på 100 kWh, men det går bara att utnyttja 90 av dem.
Tiden för när bilen skulle börja säljas har tidigarelagts, förut var den planerad under 2021 men nu blir det alltså redan under kommande månader. Bilen beräknas komma till Sverige någon gång under hösten, men inga priser har kommunicerats än.
EQV:s motor har en effekt på 150 kW, motsvarande 204 hästkrafter och kan snabbladdas via CCS med en hastighet upp till 110 kW. Laddluckan sitter i fronten, nedanför strålkastaren.
Det går att få bilen med 6, 7 eller 8 sittplatser och det finns två längder, antingen Standard på 5,1 meter eller den längre versionen på drygt 5,3 meter.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes EQV?
Tiden för när bilen skulle börja säljas har tidigarelagts, förut var den planerad under 2021 men nu blir det alltså redan under kommande månader. Bilen beräknas komma till Sverige någon gång under hösten, men inga priser har kommunicerats än.
EQV:s motor har en effekt på 150 kW, motsvarande 204 hästkrafter och kan snabbladdas via CCS med en hastighet upp till 110 kW. Laddluckan sitter i fronten, nedanför strålkastaren.
Det går att få bilen med 6, 7 eller 8 sittplatser och det finns två längder, antingen Standard på 5,1 meter eller den längre versionen på drygt 5,3 meter.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes EQV?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.