I två tredjedelar av mörkerolyckorna sa bilisterna att de inte såg cyklisterna innan krocken.
I var fjärde mörkerolycka mellan cyklist och bilist saknades reflexer och lampor på cykeln.
Vintercyklandet ökar och alltfler väljer att fortsätta trampa när snö och kyla kommer. Men de senaste åren har också antalet olyckor i mörkret med cyklister inblandade ökat. Försäkringsbolaget If har tittat närmare på nära 1300 olyckor mellan cyklist och personbil mellan 2005 och 2014.
Mer än var tionde olycka mellan cyklist och bilist sker när solen gått ner. Av de olyckor som inträffade vid denna tid saknade en fjärdedel av cyklisterna lampa eller reflex. Bilförarna uppgav i två tredjedelar av fallen att de inte såg personen på cykel innan kollisionen.
– Även om en bil har starka strålkastare är det inte säkert att föraren ser en cyklist som svänger ut på vägbanan eller är på väg över den, säger Irene Isaksson Hellman, trafikforskare på If.
En person som bär reflex är synlig på 125 meters håll i strålkastarljuset. Därmed har en bilist som kör i 50 kilometer i timmen nio sekunder på sig att väja. Saknas reflex förkortas reaktionstiden avsevärt till mindre än två sekunder.
Diskutera: Hur väl upplever du att cyklisterna syns i mörkret?
Mer än var tionde olycka mellan cyklist och bilist sker när solen gått ner. Av de olyckor som inträffade vid denna tid saknade en fjärdedel av cyklisterna lampa eller reflex. Bilförarna uppgav i två tredjedelar av fallen att de inte såg personen på cykel innan kollisionen.
– Även om en bil har starka strålkastare är det inte säkert att föraren ser en cyklist som svänger ut på vägbanan eller är på väg över den, säger Irene Isaksson Hellman, trafikforskare på If.
En person som bär reflex är synlig på 125 meters håll i strålkastarljuset. Därmed har en bilist som kör i 50 kilometer i timmen nio sekunder på sig att väja. Saknas reflex förkortas reaktionstiden avsevärt till mindre än två sekunder.
Diskutera: Hur väl upplever du att cyklisterna syns i mörkret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De syns oftast inte p.g.a. inga reflexer, inga lampor och så är de oftast mörkklädda.
Mycket svårt att se då de smälter in i mörkret vi har nu under vintertid trots bilens lampor.
Verkar vara så att cyklister tror att de syns bra eftersom de ser bilens lampor.
Fattar inte varför cyklister inte är mer rädda om livet än så.
Som cyklist är det bara att hålla med, somliga medcyklister är modiga... Det finns t.o.m ett ord för dem inom cykelvärlden, Ninjacyklister.
Tyskland, där är det ordning, där krävs StVZO-godkända lampor d.v.s lampor med bra ljus och också god ljusbild.
Men bara ljus räcker inte, man måste ha alla delarna kvar under mössan.
Alltför kortfattad artikeltext för att ge en korrekt bild.
Några nödvändiga frågor att besvara:
1/ Hur har urvalet av dessa 1300 olyckor skett?
2/ Gäller det olyckor efter solens nergång eller ca 40 min senare när mörkret har fallet helt?
3/ Gäller det bara kvällsolyckor eller också olyckor nattetid och i motsvarande ljusförhållanden på morgonen?
4/ Hur stor andel av cyklisterna klarar sig trots allt utan belysning?
En slutsats går i alla fall att dra, flertalet av olyckorna har skett med korrekt utrustade cyklar. "Den mänskliga faktorn" är dominerande i de flesta cykelolyckor!
"Är det något att oja om"? Ja, det är det, när det alltid är bilisten som får skulden, och dessutom måste betala skadorna med sin försäkring. Och jag är förvånad över hur många som ägnar sig åt att ursäkta slarvet från cyklisterna. Jag är också förvånad över den relativt lilla siffran för slarvet, det innebär egentligen att cyklisterna har sagolik tur som inte råkar ut för fler olyckor; jag upplever det nämligen som så att majoriteten av de som cyklar inte har korrekt belysning och reflexer.
Jag cyklar året om till och från jobbet, Har reflexer på cykeln, på mig själv samt en lampa fram på 1000lumen och en stark blinkandes baklampa, så det är helt omöjligt att missa mig! däremot så upplever jag att många bilister fullständigt skiter i om där är en cykel, de bara kör och gärna så nära som möjligt.
Bor i ett av Sveriges cykelmecka och ser väldigt många Stelth-cyklister, som gärna kör på vägbanan i mörkret utan lyse där det finns cykelbana och de kör rakt över övergångsställen och bara förutsätter att bilisterna skall se dem och stanna. Sedan har vi de som försöker göra rätt, använder belysning som inte fått nya batterier sedan Carl Bildt var statsminister och gärna med en väska i cykelkorgen som skymmer framlyset eller en kappa som skymmer baklyset...
@lastbil10: Om du cyklar på upplyst väg behövs inte 1000lumen för att synas, det bara bländar dina medtrafikanter.
Ju mer kommunerna prioriterar cyklisterna, ju oförsiktigare kommer många cyklister att vara.
http://www.trivector.se/nyhet/sju-kommuner-prioriterar-cyklister-framfor-bilister/
Cyklister har all rätt att vistas på våra vägar, det är inget problem men de måste inse att de inte lever i en gråzon utan är trafikanter precis som bilisterna. Cyklister måste dra sitt strå till stacken för att göra trafiken säker och att de inte råkar ut för onödiga skador bara för att de struntar i att synas.
Ofoget att bara raceråka över vägar på övergångställen verkar öka hela tiden med.
Många bilister stannar för cyklister som cyklar på övergångsställen och så småningom får de såklart för sig att bilisterna MÅSTE stanna för dem när de cyklar på övergångsställena tills den dag en bilist inte gör det och de hamnar på sjukhuset. Det är för sent att lära sig på tycker jag.
Om nu inte cyklister fattar att de behöver reflexer och lyse på sin cykel så borde man inför lagkrav på att cyklister måste använda reflexväst.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.