Nästa artikel
Premiär för Cupra Terramar: Laddhybrid med 10 mils elräckvidd
Nyheter

Premiär för Cupra Terramar: Laddhybrid med 10 mils elräckvidd

Publicerad 2024-09-05 06:30
Cupra har visat upp sin nya suv Terramar som erbjuder fem drivlinor och har upp till tio mils räckvidd på el och möjlighet till snabbladdning.

Den spanska biltillverkaren Cupra har presenterat en ny suv i form av Terramar. Bilen är en hyllning till racingbanan där bilmärket föddes 2018. Modellen baseras på Volkswagens MQB Evo-plattformen. Terramar är 4,12 meter lång, 1,83 meter bred och 1,58 meter hög axelavståndet är 2,68 meter.

Interiören ska enligt Cupra vara förarfokuserad, samtidigt som hållbarhet är en central aspekt med återvunna eller veganska material. Som standard ingår skålade säten tillsammans med sportratt. Infotainmentsystemet är på 12,9 tum. Cupra samarbetar även med Sennheiser och introducerar ett nytt ljudsystem med tolv högtalare, och erbjuds som tillval.

Fem drivlinor – tre olika tekniker

Instegsversionen av Terramar har en bensinmotor på 1,5 liter som kombineras med 48-voltsmildhybridteknik. Effekten är 150 hästkrafter. Systemet kombineras med en sjustegad dubbelkopplingslåda.

Två alternativ av 2,0-liters bensinmotorer erbjuds, den första med en effekt på 204 hästkrafter medan det andra alternativet, Terramar VZ (Veloz), har en effekt på 265 hästkrafter. Båda alternativen har en sjustegad dubbelkopplingsväxellåda och fyrhjulsdrift.

Två alternativ av en ny generation laddhybrider erbjuds. Första alternativet är på 204 hästkrafter, medan den andra har 272 hästkrafter – VZ-versionen. 1,5-litersmotorn är kopplad till en elmotor och ett batteripaket med en kapacitet på 18,7 kWh netto. Räckvidden på ren el är över tio mil på en laddning. Batteriet är också kompatibelt med snabbladdning på upp till 50 kW.

Som standard har Terramar ett sportchassi och progressiv styrning. Modellen levereras också med Akebono-bromsar, adaptiv chassireglering och en ny generation av dynamisk chassikontroll med tvåventilsdämpare som ska förbättra kördynamiken.

Cupra Terramar har många bekvämlighets- och säkerhetsfunktioner. Exempelvis är den adaptiva farthållaren nu förutseende och kan med hjälp av GPS-data anpassa bilens hasighet efter vägens sträckning längre fram, exempelvis före kurvor, rondeller och korsningar.

Bilmodellen är designad och utvecklad i Barcelona och kommer tillverkas i Audis fabrik i Ungern.

Ännu finns inte någon information om svenska priser eller marknadslansering i Sverige. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 2024-09-05 22:32 När laddhybrider kommer upp…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.