Nästa artikel
CR-V som hybrid gör Europadebut
Nyheter

CR-V som hybrid gör Europadebut

Publicerad 1 mars 2018
Den har tidigare lanserats i Asien och kan européerna också köpa suven med hybridmotor.
Hybridmotorn i nya CR-V heter i-MMD (Multi Mode Drive). Den består av en tvåliters bensinmotor som arbetar enligt Atkinson-cykeln och tar hjälp av två elmotorer. Växellådan är inte konventionell utan har en utväxling som bygger på ett fast förhållande, vilket ska göra färden smidigare.

Det finns också en 1,5 liters bensinmotor kopplad till sexväxlad manuell låda eller CVT-autmatlåda. Oavsett motor är bilen framhjulsdriven som standard, vill man att den ska driva på alla fyra hjul går det att utrusta den med Hondas senaste drivteknik, Real Time AWD med Intelligent Control System, vilket ska ge bra terrängegenskaper enligt Honda.

Nya generationen av CR-V är lite större än sin föregångare och Honda har designat om det yttre med bland annat bredare hjulhus och skarpare konturer på motorhuven. Markfrigången har ökats på med 3,8 centimeter, vilket betyder att underredet färdas 20,8 centimeter ovanför marken med den fyrhjulsdrivna bensinvarianten. På insidan har instrumentbrädan två 7-tumsskärmar och många fysiska reglage har städats undan för ett mer minimalistiskt intryck. Bakluckans höjd kan programmeras så att den inte slår i låga tak när den öppnas. Bilen kan för första gången fås med sju säten.

Första leveranserna av CR-V med enbart bensinmotor förväntas i höst. Hybriddrivlinan dröjer till början av nästa år. Det finns varken uppgifter om priser eller motorprestanda och utsläpp än.

Diskutera: Vad tycker du om Honda CR-V?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-03-01 10:49
L. Mäkinen

Jag tycker det ser ut som att bilen har ryggsäck med sin oproportionerliga bakände.

#2 • Uppdaterat: 2018-03-01 10:57
erikivan72

Jag är lite fundersam varför CRV ska vara intressant för oss. Jag menar, i USA fick de nya generationen 2017. De kommer liksom lite efter här i Europa.

#3 • Uppdaterat: 2018-03-01 11:31
FXX

Hade i höst varit för 3-4 år sedan så hade jag nog köpt en 1,5 med automat direkt. Detta är bilen jag efterfrågat sedan 6-7 år sedan, men äntligen har Honda fattat galoppen. Vad jag menar med detta är motorn! En turbomatad bensinare som gör skäl för bilen. 2-liters bensinaren är hopplöst trött, tror hsutruns CR-V ligger på 12,2s med automat 0-100. Okej att 0-100 inte är något som som många ägnar sig åt men prestandamässigt är det det enda siffran vi har att jämföra bilars prestanda. En bil som klarar 0-100 på 8s är som regel snabbare vid omkörningar också.
Synd att denna bil kommer med "rätt" motor flera år för sent för min egna del då jag vid nästa bilköp inte behöver en bil som är så stor.

#4 • Uppdaterat: 2018-03-01 13:35
Tvärnit

Helt ok. Vad jag reagerar störst på är att de japanska tillverkarna sätter Eu:s marknad som sist. Vi missar en del gott och att det kommer sist till oss. Men att det går fortsatt bra för dem...De säljer gott nog utan våra applåder.

#5 • Uppdaterat: 2018-03-01 17:50
Optimus

FXX, om/när i-MMD kommer i HR-V kanske passar den bättre i storlek. Har precis skaffat mig en ny HR-V. Förvånansvärt stort utrymme i en bil som ser ganska liten ut på utsidan. Jag är 181cm och sitter lätt bakom mig själv, och har ett någorlunda schysst bagageutrymme. CR-V var lite för stor för mig.

#6 • Uppdaterat: 2018-03-01 19:27
FXX

HR-V är jäkligt tuff. Ryktet säger att den kommer med 1,5-motorn på 174hk under 2018 till den amerikanska marknaden, så kanske till europa som 2019 års modell. Den kan bli intressant i framtiden, helt klart.

#7 • Uppdaterat: 2018-03-01 20:36
Peugeote-Pär

Den viktigaste frågan är, vad är max dragvikten???

#8 • Uppdaterat: 2018-03-01 22:17
mso 1000

Tror ni ens den går att dra med.
Med husvagn lär den väl ta 1,8 liter milen skulle jag tro.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.