Vinterns stora däcknyhet var Continental IceContact 3 med gummidubben ContiFlexStud. Istället för traditionell ståldubb hade tyska Continental, tillsammans med sin leverantör Tikka, tagit fram en dubb som där själva kroppen var av gummi med ett litet metallstift i själva dubbutsticket.
Lägre vägslitage, bättre grepp på is och tystare vägbuller utlovades.
Men efter den första vintern på marknaden har flera konsumenter drabbats av att gummidubben lossnar från däcket. Nu väljer Continental att stoppa ContiFlexStud-produktionen. IceContact 3 kommer därmed enbart att saluföras med vanlig metalldubb i fortsättningen.
– Vi har fall i Sverige där kunderna har förlorat dubb. Vi har också väldigt många kunder som inte har detta problem, men vi har trots detta beslutat upphöra med produktionen av ContiFlexStud, berättar Mattias Palmgren, Nordic Product Business Development Manager på Continental.
– ContiFlexStud är rätt väg att gå för att minska på vägslitaget. Det stundar skärpta vägslitagekrav om några år, där tekniken med gummidubb är en lösning. Vi drar tillbaka ContiFlexStud från marknaden just nu, men vi fortsätter med interna tester och utvecklingsarbete för att komma tillrätta med produktionsproblemen.
Kunderna ersätts
De nya gummidubben fanns till IceContact 3 i 17 tums storlek och större. Upp till och med 16 tum har IceContact 3 alltid haft aluminiumdubb. Totalt berörs de 19 hittills introducerade dimensionerna av produktionsförändringen.
– Självklart kommer vi att ersätta de drabbade kunderna. Har man ett ContiFlexStud-däck och man upplever att man har ett problem med tappade dubbar ska man i första hand kontakta sin återförsäljare, förklarar Mattias Palmgren.
En av dimensionerna som påverkas av produktionsförändringen är 225/50 R 17 – just den dimension Vi Bilägare testade i vårt senaste dubbdäcktest, publicerat 2019. Där korades vi Continental IceContact 3 som testvinnare. ContiFlexStud-tekniken var en starkt bidragande faktor till testsegern.
Därför ser Vi Bilägare ingen annan väg än att dra tillbaka Continentals testseger. Retroaktiv testvinnare blir istället Michelin X-Ice North 4, följt av Nokian Hakkapeliitta 9 och Hankook Winter i*Pike RS2 W429.
Vår kommentar
"Självklart att dra tillbaka testsegern"
Enligt Continental förbättrar gummidubben isgreppet med sju procent och sänker bullernivån. I vårt test vann Continental samtliga delmoment på is och fick toppbetyg för lågt vägljud.
Eftersom det vinnande däcket inte längre går att köpa – och framför allt visade sig vara undermåligt och inte håller för normal användning – är det självklara beslutet att dra tillbaka testsegern för IceContact 3.
Under våra tester såg vi inga tendenser till att dubbarna skulle lossna. Däremot noterade vi ett ovanligt högt däckslitage generellt.
Vanligtvis är slitage inget vi kommenterar, då testmomenten till stor del innehåller extrema situationer när däcken ständigt arbetar med maximal belastning – tvärnit från 100 km/h och kurvtagning på attack – för att se hur däcken presterar i simulerade krissituationer.
Med IceContact 3 var slitaget så högt att vi valde att nämna detta ändå. Speciellt eftersom skillnaden mot andraplacerade Michelin X-Ice North 4 var så stor. Michelindäcken hade nästan inga spår av användning alls.
Så här skrev jag i summeringen av IceContact 3:
"IC3 trivs inte lika bra på asfalt. Bromssträckorna är fortsatt korta, men det mjuka däcket har ett diffust och svårkört beteende. Dessutom verkar det slitas snabbt mot asfalten."
Jag blev nyfiken på om det ovanliga beteendet i testet för Continental IceContact 3 var kopplat till anpassningar till den nya dubbtekniken. Därför har vi i vinter valt att testa dimensionen 205/60 R 16 för att se hur IceContact 3 presterar med vanliga alumimiumdubbar.
Alla is- och snömoment är avklarade. Närmast väntar barmarkstesterna. Först då vet vi hur Continental IceContact 3 står sig mot konkurrenterna. Resultatet kommer att publiceras i Vi Bilägare i höst.
Innan dess är det ett självklart val att dra tillbaka Continentals testseger i dubbdäckstestet.
Nils Svärd, däcktestare på Vi Bilägare
1. Michelin X-Ice North 4 – 80 poäng
2. Nokian Hakkapeliitta 9 – 75 poäng
3. Hankook Winter i*Pike RS2 W429 – 69 poäng
4. Goodyear UltraGrip IceArtic SoundComfort – 67 poäng
5. Bridgestone Noranza 001 – 62 poäng
6. Sailun IceBlazer EST3 – 32 poäng
Borttagen: Continental IceContact 3 FlexStud – 88 poäng
Följande dimensioner berörs av Continentals produktionsförändringar och får numera traditionell alumimiumdubb istället för gummidubben FlexStud.
205/50 R17
205/55 R17
215/50 R17
225/45 R17
225/50 R17
235/45 R17
235/60 R17
245/65 R17
225/40 R18
235/60 R18
225/45 R18
225/55 R18
235/45 R18
235/50 R18
235/60 R18
245/50 R18
235/55 R19
255/50 R19
255/40 R21
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.