Effektivare system tar bättre tillvara på bromskraften i elfordon.
Enligt däcktillverkaren går det att optimera en bils hjuluppbyggnad så att det blir optimalt för fordon som går på el. Därför presenterar de nu idén New Wheel Concept.
I motsats till konventionella hjul tar bromsoket tag på insidan av skivan, som är större än andra bromsskivor och därför har största möjliga friktionsyta.
I motsats till konventionella hjul tar bromsoket tag på insidan av skivan, som är större än andra bromsskivor och därför har största möjliga friktionsyta.
Systemet är utformat för att kunna ta tillvara på så mycket energi som möjligt genom bromskraftåtervinning, en metod som är flitigt använd av elbilar. Vid bromskraftåtervinning eller regenerativ bromsning vänds elmotorn om till en generator som lagrar bromsenergin och laddar elbilsbatteriet.
Enligt Continental behöver bromsskivorna aldrig bytas, eftersom de är i aluminium och inte rostar. Detta är särskilt bra ur perspektivet att elbilar inte använder så mycket av de vanliga mekaniska bromsarna, och att dessa annars kan riskera att fungera sämre när de väl behövs till följd av korrosion. Andra fördelar med hjuldesignen är att bromsarna blir lättare och att de är tystare när de används.
– Elektromobilitet behöver nya lösningar för bromsteknik också. Att använda konventionella bromsar är inte särskilt effektivt i detta fall, säger Matthias Matic, chef över hydrauliska bromssystem vid Continental, i ett pressmeddelande.
Diskutera: Vad tycker du om Continentals bromsidé?
Enligt Continental behöver bromsskivorna aldrig bytas, eftersom de är i aluminium och inte rostar. Detta är särskilt bra ur perspektivet att elbilar inte använder så mycket av de vanliga mekaniska bromsarna, och att dessa annars kan riskera att fungera sämre när de väl behövs till följd av korrosion. Andra fördelar med hjuldesignen är att bromsarna blir lättare och att de är tystare när de används.
– Elektromobilitet behöver nya lösningar för bromsteknik också. Att använda konventionella bromsar är inte särskilt effektivt i detta fall, säger Matthias Matic, chef över hydrauliska bromssystem vid Continental, i ett pressmeddelande.
Diskutera: Vad tycker du om Continentals bromsidé?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.