Nya bilar får max släppa ut 130 gram koldioxid per kilometer 2015. Det står klart efter att EU-parlamentet klubbat igenom det nya klimatpaketet. Men paketet får redan kritik från svenskt håll.
- Den här uppgörelsen är dålig för ekonomin, för jobben och för miljön, säger Carl Schlyter (mp), som deltog i omröstningen, till Sydsvenskan.
Efter långa diskussioner har EU-parlamentet slutligen klubbat igenom ett klimatpaket som omfattar utsläppsnormer för personbilar. Klimatpaketet slår fast att alla nysålda bilar får släppa ut max 130 gram koldioxid per kilometer 2015. Kraven införs stegvis från 2012.
Men Carl Schlyter anser att lagen är fylld med kryphål, som slappa bötesregler. Något som i praktiken kan innebära att utsläppen blir högre än vad direktivet anger.
- Finanskrisen har en stor "impact" på bilindustrin. Det kan man se som ett problem eller en möjlighet. EU väljer att se det som ett problem och gör nu regler som cementerar fast bilindustrin att producera bilar som ingen vill ha. Vi lagstiftare borde hjälpa bilföretagen att ställa om, Carl Schlyter.
"En hopplös situation"
Frågan splittrar de svenska representanterna. Lena Ek (c) säger sig inte vara fullständigt nöjd med förslaget - men valde ändå att rösta igenom det.
- Regeringarna har slitit bort tuggor av verktygen, men jag köper hela paketet, säger Lena Ek och fortsätter:
- Vi hade fått en hopplös situation om parlamentet hade röstat nej till en del av paketet. Då hade vi ju fått börja om och förhandla med ministerrådet och EU hade inte blivit klara i tid till Köpenhamn. Det hade varit oerhört svårt att få till stånd en global uppgörelse nästa år om inte EU tagit på sig en ledarroll.
Återstår att se hur stor påverkan klimatpaketet får på bilindustrin.
Efter långa diskussioner har EU-parlamentet slutligen klubbat igenom ett klimatpaket som omfattar utsläppsnormer för personbilar. Klimatpaketet slår fast att alla nysålda bilar får släppa ut max 130 gram koldioxid per kilometer 2015. Kraven införs stegvis från 2012.
Men Carl Schlyter anser att lagen är fylld med kryphål, som slappa bötesregler. Något som i praktiken kan innebära att utsläppen blir högre än vad direktivet anger.
- Finanskrisen har en stor "impact" på bilindustrin. Det kan man se som ett problem eller en möjlighet. EU väljer att se det som ett problem och gör nu regler som cementerar fast bilindustrin att producera bilar som ingen vill ha. Vi lagstiftare borde hjälpa bilföretagen att ställa om, Carl Schlyter.
"En hopplös situation"
Frågan splittrar de svenska representanterna. Lena Ek (c) säger sig inte vara fullständigt nöjd med förslaget - men valde ändå att rösta igenom det.
- Regeringarna har slitit bort tuggor av verktygen, men jag köper hela paketet, säger Lena Ek och fortsätter:
- Vi hade fått en hopplös situation om parlamentet hade röstat nej till en del av paketet. Då hade vi ju fått börja om och förhandla med ministerrådet och EU hade inte blivit klara i tid till Köpenhamn. Det hade varit oerhört svårt att få till stånd en global uppgörelse nästa år om inte EU tagit på sig en ledarroll.
Återstår att se hur stor påverkan klimatpaketet får på bilindustrin.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som att backa in i framtiden!
Katastrof - och sen verkar Svensson inte fatta att köpa miljövänlig bil. Fortsätter med (för) stora o tunga fordon. En undring; Hur mkt släpper en gammal diesel ut - tänk t ex på en ga sliten Mercha-diesel, den stinker lång väg o bolmar svart! Sen är det syn att etanolen f n kostar minst 2 kr för mkt relativt bensinen. Tur att motorerna är typ flexifuel.......
I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En stor SAAB BioPower, Golf Multifuel eller Volvo Flexifuel eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid per kilometer vid körning på etanol, E85 eller ca 70% lägre utsäpp jmf med bensin! Dessutom är ALL den svenska etanolen miljöcertifierad där leverantören garanterar att man har en minskning av koldioxidutsläppen med minst 76%, oftast mer, jmf med bensin samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig importerad hybridbil vs miljövänlig etanolbil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.