Nästa artikel
Clarity i Europa
Nyheter

Clarity i Europa

Publicerad 29 november 2016 (uppdaterad 29 november 2016)
Hondas bränslecellsbil Clarity har nu kommit till Europa. Snart kommer den att synas i Köpenhamn och London.
Det är inom ramen för demonstrationsprojektet HyFIVE, eller Hydrogen for Innovative Vehicles, som Honda nu har levererat sex exemplar av bränslecellsbilen Clarity. Bilarna kommer att levereras till kunder i London och Köpenhamn där de ska öka medvetenheten om vätgastekninken och samtidigt bidra till att vätgasinfrastrukturen byggs ut.

–Honda har alltid varit en av ledarna inom området bränsleceller med vätgasteknik, och har över 30 års forskning samt utveckling i ryggen. Bilarnas ankomst till Europa och Hondas deltagande i HyFIVE är nästa steg i Hondas vision att kommersialisera den här tekniken fullt ut, säger Thomas Brachmann, chefsingenjör för projektet hos Honda Research and Development och ledare för Hondas bränslecellsprogram Clarity i Europa.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-29 17:05
Vidstige

Hände mycket nu inom vätgastekniken!

En teknik jag tror mycket på och skulle inte förvåna mig om vätgasbilar kommer sälja bättre än elbilar om några år i Europa.

#2 • Uppdaterat: 2016-11-29 19:30
Optimus

Vidstige, jag har varit lite skeptisk vad gäller vätgasteknik. Framförallt för att det har gått för sakta i utvecklingen, kommersialiseringen av produkten är svår jmf med elbilar. Jag skall inte vara negativ utan skall se med friska ögon och kan väl konstatera att ersätta fossildrivna bilar blir en rejäl utmaning. Finns än så länge inte ett drivningssätt som lyser kristallklart på himlen som kan utgöra ersättare. Tror att vi får vänja oss med att det kommer finnas betydligt fler typer av drivningssätt vad gäller bilar framledes än vad vi hittills är vana vid(läs bensin och diesel). Där kan vätgas vara väl så bra som ett av drivningssätten. Men att bygga upp infrastrukturen för den typ av bränsle blir en rejäl investering som jag tror att de flesta bolagen ryggar för.

#3 • Uppdaterat: 2016-11-29 20:05
Mythbuster

Om man bortser från dyra ädelmetaller, obefintlig infrastruktur och lagringsproblem har även vätgas stora problem med framställning. Idag görs nästan all vätgas från naturgas. Då är det förmodligen bättre och enklare att köra på gasen direkt. Om man istället gör vätgas via elektrolys kommer det gå åt minst dubbelt så mycket el jämfört med om bilen kördes på el direkt. Inget av alternativen är alltså tillräckligt bra för att göra ett teknikskifte. Enda sättet för elektrolysen att kunna slå är om vi får oändligt med billig el. Och det lär ju inte hända (och så kikade jag på senaste elräkningen).

#4 • Uppdaterat: 2016-11-29 20:31
Vidstige

Optimus, jo jag är också inne på att vi kommer få mer diversifiering än vad som antyds i media etc. Att typ alla snart kör elbilar. Jag tror det blir en lång process och med många olika varianter. En variant som man t.ex. kan tänka sig hyfsat snart är en vätgasbil som också är en laddhybrid. Dvs att man kan köra säg 5 mil på el och sen resten på vätgas. Folk kommer ju också köpa efter behov och t.ex. har vätgasbilar större potential att fungera bättre som dragbil än elbilar. En styrka med vätgas tror jag är just att mackarna kan vara intresserade då det går att tjäna pengar på det, vilket är svårare med elbilar (mackar för elbilar).

#5 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

På 60-talet var bränslecellen i ropet, som den framtida drivkällan. Sedan gick allt i stå.
Nu är den åter aktuell, men den stora skillnaden mot dåtid är att vi i dag har bättre alternativ i form av elbilsteknik på frammarsch.
En elbil är ett under av enkelhet rent tekniskt jämfört med en vätgas/bränslecellsbil, där den sistnämnda dessutom kommer att kräva mer serviceåtgärder över tid.
"Drivlinan" kommer också att inkräkta avsevärt på bilens innerutrymme.
I dag framställs vätgas till största delen av fossil energi. Framställning via el/elektrolys är mycket energikrävande,liksom lagring och transport i flera led. Detta medför att den totala energieffektiviteten för en vätgasbil är ca en tredjedel jämfört med att ladda elen direkt i ett elfordon.

#6 • Uppdaterat: 2016-11-30 12:44
PREVIA

2015 var snittet på elen inom Nordpol 20 öre och är enligt Energimyndigheten på väg ner mot ett negativt pris så priset på el är nog inte avgörande för om man kan köra på vätgas produserad med hjälp av el eller ladda batteribilen med el. Vi har knappast märkt någon minskning av bilåkandet i landet på grund av dyrt bränsle på våra bensinmackar som idag är vanligaste drivmedlet. En elbil med batterier får 40 % kortare räckvidd mellan laddningarna på vintern medans vätgasbilen nästan inte påverkas alls av kyla vilket kan vara av betydelse med våra långa vintrar.

#7 • Uppdaterat: 2016-11-30 14:42
StefL

Det flera av de tidigare skribenterna glömmer är att en "vätgasbil" i det utförande som diskuteras här inte är något annat än en elbil med ett mindre batteri och som även har en elgenererande bränslecell med sig. Varför en vätgasbil med det i åtanke skulle vara bättre som dragbil förstår jag inte, och inte heller hur räckvidden skulle vara så mycket bättre för en vätgasbil på vintern jämfört med en elbil.
Nackdelen är - förutom den komplicerade drivlinan och den (än så länge) obefintliga infrastrukturen - att verkningsgraden för vätgasen räknat över hela energicykeln från källa till drivhjul är oerhört mycket mer ineffektiv jämfört med rena elbilar. Dvs att köra vätgasbil är ett gigantiskt slöseri med energi!
Dessutom finns redan laddinfrastrukturen för elbilar på plats till stora delar, och utbyggnaden av snabbladdstationer kommer att kosta en bråkdel av vad ett nät av tankstationer för vätgas skulle kosta.
Min spådom är att vätgasen är en återvändsgränd och att vi om tio år inte kommer att se det som något annat heller.

#8 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Precis! Lite nytänkande, vilket är nödvändigt då dessa stora fartyg normalt är att anse som en flytande miljökatastrof.
Enligt uppgift släpper tjugo av dom största containerfartygen i världen tillsammans ut lika mycket svavelföreningar per år som världens samlade bilpark, beroende på den högsvavliga restprodukt från oljeindustrin man använder som drivmedel. Skutan ifråga innehåller en del miljöpositiva detaljer, men jag har inte klart för mig hur man hanterar den restprodukt av svavel man tvättar ur avgaserna, förutom den mindre del som uppenbarligen tappas i havet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.