Nästa steg för den rumänska, men Renaultägda, biltillverkaren blir att ge sig in i kampen om kunderna när det gäller små och nätta citybilar typ VW Up, Kia Picanto och Toyota Aygo.
Exakt vad modellbeteckningen på den nya fransk-rumänska småbilen blir är dock ännu okänt, men Dacia City är en kvalificerad gissning.
Helt klart är däremot att bilen tekniskt kommer att bygga på den nuvarande generationen Renault Twingo, som är på väg att fasas ut hos den franska tillverkaren.
Men i motsats till Twingo får den nya Dacian fem dörrar och målsättningen är att bilen, trots kompakta yttermått, ska rymma två vuxna även i baksätet.
Motormässigt erbjuds från start en bensinare och en diesel, båda fyrcylindriga och med effekten 75 hk. Senare kan mindre och snålare motorer ur Renaults förråd komma i fråga.
Dacias nya stadsbil blir, trots ett grundpris på en bra bit under 100 000 kronor, ovanligt välutrustad. Åtminsone när det gäller förmågan att hitta rätt bland storstadens alla gator, eftersom navigationssystem blir standard på alla modellversioner. Den nya lilla Dacian premiärvisas i början av 2015 och släpps ut till handlarna senare under samma år.
Diskutera: Vad tycker du om illustrationen av den kommande modellen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det skulle banne mig funka att sätta vilket emblem som helst på fronten.
Leif Larsson:
Ja, det är sant. Fast det gäller väldigt många bilar idag. Likriktningen är stor.
Det går att göra med majoritenen av bilarna från 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 och 00-talet med...
Tvivlar starkt på att en Dacia i närtid kommer att ha såpass "vassa" linjer som denna.
Sen borde den kosta klart under 100.000 kr vettigt utrustad om den skall ha nån chans - kanske snarare runt 80,000 kr och då MED radio, AC och allt annat vi förknippar med en modern småbil. Man kan trots allt få en motsvarande Kia Picanto för runt 100.000 kr redan idag - med 7 års garanti...
Begriper fortfarande inte varför Vib fortsätter att publicera samma artikel mer än en gång.
Håller med om att det inte fungerar att sätta priset på denna bilen till strax under 100.000kr för även om den ser ut som på bilden (vilket jag betvivlar) så är bilen i grunden äldre och kommer att vara sämre utrustad samt ha en sämre krocksäkerhet än andra bilar i storleksklassen.
Förstår ju att Dacia vill ha upp sina priser men bilarna ( och vi ) är inte redo för några högre priser,utan de måste fortsätta vara billiga för att vinna mer mark.
Med ett pris på ca 100.000kr för "Cityn" så måste Sanderon upp i pris och då "krockar" den med Clion som är så mycket mer bil och det går förstås inte.
Renault har ett starkt kort på handen med Dacia.
De kan lansera praktiska förnuftiga bilar med bra design och prisvärdhet, och Renaults egna modeller kan därmed framstå som "finare" och dra mer åt premiumhållet om dom vill det.
Gillar buksigheten och robustheten Dacia ger intryck av.
Hoppas Renault bygger vidare på det.
Måste kosta 69 tusen om den ska sälja bra i Sverige!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.