Citroën planerar att ge sig in på marknaden för suvar av det lyxigare slaget med en ny modell som förmodas heta DSX7 Hybrid-4.
Förvisso är modellen för tillfället bara tilltänkt för den kinesiska marknaden, där bilköparna som bekant föredrar bilar av det lite lyxigare slaget. Citroën har dock inte uteslutit möjligheten att utmana bland andra Audi och BMW på den europeiska marknaden med den kommande bilen.
Än så länge visas modellen bara som konceptet DS Wild Rubis, den faktiska produktionsklara versionen kommer i stället att visas upp på nästa års bilsalong i Shanghai. Citroën är förtegna med detaljer om konceptbilen och planerar antagligen att berätta mer när den avtäcks på mässgolvet den 21 april.
Citroën har dock talat om att bilen är 4,7 meter lång, 1,95 meter bred, 1,59 meter hög och har en hjulbas på 2,9 meter. Bilen byggs på en modifierad version av Citroën DS5:s plattform.
En bensinmotor driver framhjulen och elmotorn i hybriden driver bakhjulen, vilket gör att bilen har möjlighet att vara fyrhjulsdriven när bensinmotorn och elmotorn får samarbeta.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën DS Wild Rubis?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snyggaste Cittran jag har sett !!
Jag lägger märke till den nya DS-loggan, som uppenbarligen ska ersätta Citroënvinklarna. Man vill tydligen markera skillnaderna mellan premium -DS-serien och bilar för vanliga medborgare -C-serien. Jag tycker det är ett steg tillbaka för Citroën, litet att förneka sin historia. Lite för modernt utslätat Lexus-Infinity-Acura-Equus-tugg.
Cool!
Det är för Kina-marknaden som DS blir ett eget märke utan Citroën-namnet. I Europa kommer DS-serien fortsätta med att heta Citroën DS. Jag antar, hoppas, den europeiska versionen blir mindre krombehängd... Kineserna gillar krom och bling-bling, men en nedtonad version kan fungera i Europa.
Är den väldigt "stöttig" i framfart med de däcken?
Skulle vara kul att veta om loggan liknar något kinesiskt skrivtecken och därmed är en slags dubbeltydighet/vits, och hur den då skulle uttolkas. Beträffande däcken skulle de kunna läggen luften i fjädringen i stället. Dessutom skulle de kunna ha en tuff variabel markfrigång. Har för mig att det finns på någon Porschemodell.
Snygg suv. På denna borde det vara gasvätske fjädring för att få ett försprång till konkurenterna,Där dom har fastnar på någon sten höjer man bara bilen och fortsätter.
För mycket bling-bling. Ser ut som något vissa skummisar i skumma kvarter i Usa skulle gilla att köra omkring i.
Klumpig och smaklös och ingen som helst anknytning till märkets historia. Får gärna stanna hos de bilhistoriskt helt okunniga nyrika kineserna..
Tycker att den ser konstig ut bak.
Det stämmer inte riktigt, bakrutan verkar vara påklistrad.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.