Enligt Citroën har formgivningen av Tubik hämtat inspiration från de klassiska modellerna Tub och Typ H. Den senare, med sin karaktäristiska korrugerade kaross, tillverkades från 1947 ända fram till 1981 i nästan en halv miljon exemplar.
Och visst, vi känner igen den praktiska formen, A-stolparna och den utsträckta fronten även på den nya konceptbilen. Däremot har den veckade karossen valts bort.
Tubik mäter 4,8 meter mellan stötfångarna. På denna längd har Citroën lyckats göra plats för inte mindre än nio personer på tre sätesrader. Den franska tillverkaren menar att man inte vill begränsa grupper större än fyra eller fem att resa tillsammans.
Interiören bjuder på flera okonventionella lösningar. Förarplatsen är avskiljd medan de övriga stolarna kan vändas fram och tillbaka eller fällas ned för att skapa ett bord eller en soffa. För att öka på trivseln levereras golvet i läder och stolsryggarna i siden. En storbildsskärm och en ljudanläggning med surroundljud finns också till hands.
Kombinerar el och diesel
På bilens högra sida finns ett stort, tonat panoramafönster som är svårt att upptäcka från utsidan. Samma sida av bilen kan öppnas uppåt likt en måsvinge för att forma en entré för alla passagerare. Förarens dörr öppnas snett uppåt.
För att driva ekipaget har Citroën valt en dieselmotor för framaxeln och en elmotor för bakhjulen. Därmed blir bilen fyrhjulsdriven. Citroën hävdar också att modellen inte skulle få högre koldioxidutsläpp jämfört med en konventionell personbil, utan att presentera siffror.
Konceptbilen Tubik avtäcks på bilmässan i Frankfurt den 13 september. På förhand ser bilen ut som något av det mest galna som kommer att bjudas på från mässgolvet.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën Tubik?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
den såg ut som en stor spargris på hjul... så ni som säger att bilen inte är nån spargris, köp en sån här;-)
Bövlars vad ball och udda!
Synd bara att Citroën numera är så eländigt tråkiga och Bmwauditoyotavolvo-slätstrukna att en eventuellt serieproducerad bil inte kommer att likna det här intressanta konceptet på något väsentligt sätt. Unmistakeably German, som de säger i reklamen utan att ens verka skämmas över att numera bara göra trista standardbilar som alla andra.
Med den karossen och förmodligen häftiga vikten kommer den inte att göra designen någon rättvisa. Det blir knappast någon sparbössa.
Typ H var en enastående vacker bil i all sin funktionalistiska enkelhet.
Den här är enbart ful och jag håller helt med om liknelsen vid en spargris, men den kommer aldrig att ge något kapital tillbaka, hur mycket man än matar in i den.
(Men viken bil gör det?) :-)
som hämtad från filmen cars citroen har väl alltid blickat bakåt för de har inte blivit bättre bara sämre
Jösses, den är ju bara helt vansinnigt ful! "Spargris på hjul" hahahahaha!!!!!!!!
Denna blir man ju glad av att se! :)
Fruktansvärt fult orginal och inte direkt vacker modern upplaga. Den gamla ser ut som något ur en skräckfilm.
Kul designstudie! Citroen har knutit bakåt till tidigare modeller ett tag nu, se DS-serien. Modell H är väl mer kult i Frankrike än här? Annars var modell H en funktionalistisk bil utan några andra ambitioner än att vara billig och praktisk.
Klart att Tubik inte kommer i produktion i den här tappningen! Men olika designelement kommer utan tvekan att göra det; drivlinan med diesel/elmotor kan man räkna med kommer i nya modeller och de förvandlingsbara stolarna också. Den stora dörren skulle göra succé i vilken taxi-/färdtjänstbuss som helst.
Jag gillar både den nya och originalet! Kul med "bilar" som sticker ut lite :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.