Försäljningen av elbilar har inte tagit fart i Sverige, långt därifrån. Under fjolåret registrerades endast 178 personbilar med elektrisk drivlina.
Generalagenten Citroën Sverige menar att den statliga subventionen, supermiljöbilspremien på 40 000 kronor, är alltför låg för att göra elbilar intressanta.
– Genom att sänka priset med 70 000 kronor gör vi vår elbil C-Zero tillgänglig för fler, även privatpersoner som värnar om miljön, säger Kent Asplind på Citroën Sverige.
Citroën C-Zero är i grunden samma bil som Mitsubishi I-Miev och Peugeot Ion, men varken Mitsubishi eller Peugeot har tillkännagivit några prissänkningar. Peugeot Ion kostar i dag 362 000 kronor, Mitsubishi I-Miev 363 000 kronor.
Med supermiljöbilspremien kommer Citroën C-Zero kosta 249 000 kronor. Bilen är fyrsitsiga, räckvidden anges till 150 km på el och resultatet i Euro NCAP:s krocktest blev fyra av fem stjärnor.
Diskutera: Vad tycker du om priserna för elbilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett vettigt alternativ hade väl varit att istället för att sänka priset med 70000;- att sälja den för 70000:-.
Med det priset vore det kanske några stadsbor som kunnat köpa den.
Men egentligen är jag ändå tveksam.
Det kanske finns några muppar som går på det här?
Men ???
Egentligen är detta en mycket vettig bil som de flesta skulle klara sig med, men...
Det är ju mycket fränare att sitta i en A6 eller XC90 i köerna...
Sen har vi ju det där med eluttag, inte lätt att hitta/ordna för alla.
Tycker årets bil 2011 är mer prisvärd och mycket bättre val. Men bakåtsträvare väljer nog en begagnad 900 turbo eller ny 9-5 som det inte finns delar till.
249.000 för denna småbil kommer inte att locka oceaner av köpare.
Om man nu skulle köpa en, var laddar jag den?
Årets bil 2011? Är det någon som kommer ihåg vilken bil som blev det, inte. I alla fall inte någon bil som gav ett djupare intryck, för då skulle man komma ihåg vilken bil det var.
Ironiskt att i städerna där elbilen passar bäst är det svårt att hitta uttag för att ladda, men på landet har var och varannan 3-fas i garaget.
PREVIA, Nä jag förstår dig, det vara bara en japan i mängden. Sådana ger inget djupare intryck direkt.
Den här bilen är inte ens "självskriven" eller lättsåld för 149.000kr,... vilket jag har påpekat tidigare.
Det viktigaste för biltillverkarna är som sagt inte att dessa bilar faktiskt säljs,...utan att dem finns!
Det hela är en parodi och ett hån mot mänskligheten.
- Här har ni elbilen som vi har pratat om och den är precis så dyr,opraktisk och dålig som vi har marknadsfört den 5 år innan den blev verklighet.
Ett hån är det också mot dem (idioter ?) som har köpt bilen för fantasipriset 360.000kr då den skall säljas och en ny och betydligt bättre version kostar drygt hälften!
Den här bilen var inte givet ett fiasko förrän att prislappen sattes....,men biltillverkarna skrattar gott åt att de har lyckats att farhala framtidens framfart 10 år till ....
Det ligger något i vad du säger Mistro. Om de flesta köpte elbilar skulle mycket av bilindustrin förändras och mycket inkomster skulle gå förlorade. Vanliga mackar= "snabbmatställe och butiker"skulle bli överflödiga. Det skulle räcka med obemannade "ladd-depåer" lite här och var. Service på bilar skulle bli mycket förändrat. Jag tror inte heller att bilindustrin är intresserade av att sälja elbilar i alla fall inte så många.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.