De två nya kompakta sedanerna heter C-Elysée respektive C4L. Den förstnämnda är Citroëns omklädda version av Peugeots nyligen presenterade budgetsedan 301.
C-Elysée kommer att tillverkas i Spanien och ska säljas i Turkiet, Centraleuropa och Algeriet. Motorerna väntas bli desamma som i Peugeot 301. Det handlar om bensinmotorer på 72 respektive 115 hk, och en diesel på 92 hk.
Den andra nya modellen (den vita på bilderna) är en aningen exklusivare sedan med mer utrustning. C4 L är tillverkarens första modell som designats i det nya designcentret i Shanghai. Modellen ska både tillverkas och säljas i Kina och Ryssland. Vilka motorer som gäller är inte helt känt men troligen kommer modellen bland annat med den 1,6 liter stora turbomotor som PSA-gruppen tagit fram tillsammans med BMW.
Båda modeller börjar säljas under slutet av 2012, men ingen av dem kommer troligen till Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C-Elysée och C4 L?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygga, liksom Peugeot 301. Varför inte sälja dem i Europa också? De skulle bli populära, tror jag. Och det tror jag de blir där de ska säljas också.
Vore inte svårt att välja, en sån här eller Skoda Rapid. Bra jobbat Citroen, kanske jag skaffar en nån dag ännu!?
Den vita är snygg förutom de enorma framlyktorna.
PSA-gruppens bilar tycks bli allt mer lika varandra och jag menar att det är ett misstag. Det är dags att diversiera Peugeot-Citroën mer, mer som det var förr. Och istället för en Elysée och 301, gör en Talbot av det. Skapa ett eget lågprismärke och låt Peugeot och Citroën kliva uppåt.
Helgerån att lansera såna här alldagligt designade snik-sedaner under Cittra-märket. Tur att de inte kommer hit.
PSA är i en djup formsvacka..
Rålle: det är ju just denna typ av bil som säljer bra på de marknader som nämns.
Där finns mindre ekonomiskt utrymme för överdesignade och mindra praktiska bilar.
@ hultarn:
Instämmer, men man borde lanserat dom som Talbot eller Simca stället som det ju tidigare spekulerades i. Då hade man kanske kunnat sälja dom här också som konkurrent till bl a Dacia.
Cittror får gärna vara billiga men inte så här könlösa.
Jag tror att familjen Peugeot sparkar sin VD snart, han säljer ut PSA-gruppens själ. PSA gör för många modeller, vilket förvirrar köparna. Det är även för mycket av internkonkurrens. Ett Talbot-märke för billiga och enkla bilar, sedan Peugeot för en kvalitets familjebil och så Citroën som stiger mer upp i premium med utpräglad design och komfort. Inför gashydraulisk fjädring på fler modeller, det kostar en del men det gör Citroën mer unik - som ett dyrare och exklusivare mer avant-garde alternativ till Peugeot.
Instämmer helt med Raphael. PSA borde använda Talbot-märket för lågprismodeller (typ Dacia) och inte urvattna de andra två varumärkena.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.