Shanghai blev platsen som Citroën valde för avteckning av nya DS5. Du som inte kunde närvara hade möjlighet att bevittna den spektakulära premiären och presskonferensen via Facebook och YouTube.
Nu har de första bilderna släppts och även om detta är en produktionsmodell ser den väldigt konceptbilsmässig ut. Men faktum är att det är konceptbilen C-SportLounge som legat till grund för DS5.
Ny hybridteknik
DS5 blir den första av märkets modeller som får ta del av dieselhyrbridtekniken HYbrid4. Dieselmotorn arbetar på framhjulen och elmotorerna förser bakhjulen med kraft.
Tillsammans ger de en nominell effekt på 200 hästkrafter. Detta till trots stannar koldioxidutsläpp på 99 gram/km. Tekniken är alltså den samma som snart ska lanseras i Peugeot 3008 HYbrid4.
Den 4,52 meter långa bilen ska bjuda på en inredningskvalitet av sällan skådat slag från Citroën. Trä och metall blandas med finaste skinn, enligt Citroëns utsago. En speciell mysbelysning ska göra passagerarutrymmet extra trivsamt. Bagageutrymmet på denna fullt femsitsiga bil sväljer 465 liter enligt VDA-normen.
Citroën DS5 börjar säljas i slutet av 2011, några priser är ännu inte klara.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën DS5?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gillar utsidan riktigt, men måste nog se och uppleva insidan innan jag kan säga om jag gillar det eller inte.
När jag tittar på översta bilden får jag lite känslan av "Paddan goes big". :)
Av-täck-ning... försåvitt man inte menar just avteckning, dvs. att folk står och tecknar av föremålet....
Allvarligt talat...
Ser riktigt NICE ut!!!
Vilken otroligt fin interiör! Stolar, instrumentering m.m ser ju ut som rena drömmen. Samtidigt så behåller man den franska känslan i den som gör att den inte kan misstas för en visserligen välgjord men livlös tysk.
Exteriört är jag inte lika övertygad. Grundformen är väl hygglig men med lite för mycket veck och inpressningar för min smak. Men plus för att den inte liknar så många andra iaf.
Men den ger absolut ett ha-begär på den högre skalan!
Hittar inga uppgifter om det men den förses väl med deras hydropneumatiska fjädring? Är efter att ha ägt en CX förundrad över varför ingen annan tillverkare anammat denna i komforthänseende överlägsna teknik.
Det är kul att det nästan alltid är Citroën som står för det där speciella.
Det enda jaginte gillar, av det jag hittills sett, är de enorma skygglapparna baktill.
riktigt läcker o ja inredningen verkar mysig
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.