![](/public/styles/hidpi_370w/public/2024-06/citroen2.jpg?itok=nRk1F1xW)
Citroën C3 Aircross kommer i ny upplaga och får ett helt annorlunda designspråk än den utgående modellen. Nu är det kantigare linjer som gäller i stället för runda och böljande som i föregångaren.
Citroën kallar nu modellen för en kompaktsuv och fokus ska ligga på komfort och utrymmen. Modellen får märkets så kallade ”Advanced Comfort”-fjädring och möjlighet till sju sittplatser.
Motormässigt kommer Citroën C3 Aircross både med hybriddrift, bensinmotor och som helt eldriven. Men när det gäller elbilen finns ingen sjusitsig version.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2024-06/citroen1.jpg?itok=VShDFAUX)
Elbilen klarar 30 mil på en laddning, men en version med 40 mils räckvidd anländer senare. Högsta snabbladdningseffekt är 100 kW.
Tekniskt baseras nya C3 Aircross på Stellantis-koncernens budgetplattform med fokus på att pressa utvecklings- och tillverkningskostnaderna. Även Opel Frontera och elbilen Citroën ë-C3 baseras på samma arkitektur.
De svenska priserna är inte klara. Bilen är ännu inte krocktestad av Euro NCAP men märkets produktchef har tidigare sagt att högsta betyg i krocktest knappast har högsta prioritet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 2024-06-25 06:42 Raphael upprepar samma…
- 2024-06-24 14:32 C3 Aircross får 44 kWh LFP…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.