Citroën C3 Aircross kommer i ny upplaga och får ett helt annorlunda designspråk än den utgående modellen. Nu är det kantigare linjer som gäller i stället för runda och böljande som i föregångaren.
Citroën kallar nu modellen för en kompaktsuv och fokus ska ligga på komfort och utrymmen. Modellen får märkets så kallade ”Advanced Comfort”-fjädring och möjlighet till sju sittplatser.
Motormässigt kommer Citroën C3 Aircross både med hybriddrift, bensinmotor och som helt eldriven. Men när det gäller elbilen finns ingen sjusitsig version.
Elbilen klarar 30 mil på en laddning, men en version med 40 mils räckvidd anländer senare. Högsta snabbladdningseffekt är 100 kW.
Tekniskt baseras nya C3 Aircross på Stellantis-koncernens budgetplattform med fokus på att pressa utvecklings- och tillverkningskostnaderna. Även Opel Frontera och elbilen Citroën ë-C3 baseras på samma arkitektur.
De svenska priserna är inte klara. Bilen är ännu inte krocktestad av Euro NCAP men märkets produktchef har tidigare sagt att högsta betyg i krocktest knappast har högsta prioritet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (14)
- 2024-07-15 13:22 Raphael skrev: Så AL har…
- 2024-07-14 17:15 Max släpvagnsvikt, bromsad:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.