Eldrivna Citigo får några bokstavstillägg i modellnamnet, så att resultatet blir Citigo e iV. Stadsbilen byggs inte på Volkswagengruppens nya grundplatta för elbilar, MEB, utan det här är en annan konstruktion. MEB blir istället grunden i Vision iV som ska visas upp i färdig produktionsform nästa år.
Litiumjonbatteriet på Citigo är placerat under golvet med en kapacitet på 36,8 kWh. Det ger en räckvidd på 26,5 mil, alltså bättre än den på 16 mil som kusinbilen Volkswagen e-Up kan erbjuda. Däremot är prestandan nästan densamma mellan dem: Citigo är framhjulsdriven med en elmotor som ger 61 kW, alltså runt de 82 hästkrafter man även kan utnyttja i e-Up.
Skoda lyfter fram att vridmomentet på 210 Newtonmeter hjälper till att sätta sprätt på den drygt 3,6 meter långa bilen, så noll till hundra kilometer i timmen tar drygt 7,6 sekunder. Toppfart är 130 kilometer i timmen. Förbrukningen beror såklart på körstil, men biltillverkaren beräknar att det går åt någonstans mellan 12-15 kWh per 100 km.
Laddluckan sitter ovanför ena bakhjulet och bilen kan snabbladdas via CCS, via laddbox eller i vanligt vägguttag. I bagaget får det plats 250 liter.
För att särskilja Citigo som elbil har fronten modifierats. Ordet ”Skoda” står utskrivet tvärs över bakluckan.
Det finns inga prisuppgifter än, men bilen börjar byggas under andra halvan av 2019.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Citigo e iV?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Med min e-up! kom jag som längst 155 km på en laddning av de 160 som angavs enligt NEDC. Normalt var det snarare 12-13 mil i praktiken. Denna borde alltså komma 200 km när man följer trafikrytmen. Den räckvidden hade gjort att jag inte hade "behövt" snabbladda min e-up! en enda gång med de resor jag gjorde med den. Gissningsvis hade jag kört längre sträckor om det hade varit praktiskt.
Vid presentationen nämndes siffran "under 20 000 Euro" för Skodan. Det vore spännande om de lyckas sälja för det.
Ja, runt 20000 euro så kan man helt klart ha den i åtanke. + att man kan "få" ett antal tusenlappar av staten :-)
@ Peter E
Det är inte statens pengar du får utan egentligen dina och allas skattepengar. En satsning som är helt uppåt väggarna på alla vis:
1,2 miljarder skattepengar kommer betalas ut i klimatbonus till nya miljöbilar. Bara i år.
En stor del av nyttan av subventionerna av elbilar tillfaller dessutom inte Sverige och svenska medborgare utan exporteras till andra länder, främst Norge. Problemet har varit känt länge och numera går var tredje elbil som säljs i Sverige på export till Norge inom ett år. Förra året betalade staten ut över 100 miljoner till elbilar som inom kort exporterades till Norge och uppskattningsvis landar notan för skattebetalarna på 400 miljoner i år om exporten fortsätter i samma takt som förra året.
Fortsättningsvis hade pengarna minskat utsläppen 25 gånger mer om de använts för köp av utsläppsrätter inom EU:s utsläppshandelssystem ETS.
Och som om inte det räcker så går dessutom kvarvarande skattepengar till att finansiera bilar tillverkade i utlandet och blodsbatterier tillverkade av kol.
.
Ska man kunna förutsätta att detta batteripaket dyker up! i en VW inom snar framtid? :-)
Påminner lite om nuvarande e-Golfens batteri á 35,8 kWh. Även att laddeffekten är begränsad till 40 kW skvallrar om lägre spänningsnivå i batteripacken.
https://alltomelbil.se/elbilen-skoda-citigo-e-iv-ar-har-prissatt-fran-e20-000/
Staten får högre momsintäkter när bilarna kostar mer..
Ni som trycker på bromsa, varför? Inga bilar är perfekta men äntligen har skoda ett el-alternativ
26,5 mil är väl enligt WLTP och inte NEDC? Men detta är en stadsbil, inget för långfärder.
0-100 på 7,6 sekunder lät orimligt snabbt med en så svag motor, så jag kollade upp det.
Det visar sig vara 60-100 på 7,6 sekunder.
0-100 tar 12,5 sekunder vilket stämmer bättre med motoreffekten: https://electrek.co/2019/05/23/skoda-citigo-iv-electric-car-cheap/
Intressant bil dock! Själv hade jag nog hoppat upp i storlek och räckvidd till Opel Corsa-e, men Skodan kommer nog att tilltala många, i synnerhet om prislappen ligger på under 200000 kr och det sedan kommer miljöbonus på det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.