På tisdagen meddelade Chrysler att bolaget löser sin statliga skuld, sex år innan överenskommen tidsplan. Tillverkaren har tagit sig tillbaka efter rekonstruktionen, bantat organisationen och i år vänt till vinst.
Det var år 2009 som president Barack Obama fick krisen i fordonsindustrin dumpad i sitt knä. För att rädda Chrysler och General Motors från konkurs tvingades USA och Kanada sjösätta enorma stödpaket.
Att Chrysler nu betalar av det statliga lånet betyder emellertid inte att bolaget blir skuldfritt, nya banklån täcker upp. Beskedet innebär dock att Chrysler kapar sina räntekostnader med runt 300 miljoner dollar årligen.
”En viktig milstolpe”
I samma manöver skjuter delägaren Fiat till 1,3 miljarder dollar och ökar därmed sin ägarandel i Chrysler från 30 till 46 procent. Nu hoppas Sergio Marchionne, vd för Fiat och Chrysler, att kunderna ska se en långsiktig framtid för bolagets bilmärken.
– Lånen gav oss en andra chans att visa vad människorna i detta företag kan åstadkomma och vi är djupt tacksamma mot dem som låtit Chrysler återetablera sig som en stark och livskraftig biltillverkare, säger Marchionne i en kommentar.
Barack Obama drar samtidigt en lättnadens suck när skattebetalarna inte längre behöver hålla Chrysler under armarna.
– Chryslers betalning av sin skuld markerar en viktig milstolpe för Chrysler och de familjer som är beroende av den amerikanska bilindustrin, säger Obama i ett uttalande.
Diskutera: Vad tror du om Chryslers framtid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tänk när vi kan läsa att Maud Olofsson drar en lättnadens suck när Europeiska investeringsbanken, skattebetalarna m.fl inte längre behöver hålla SAAB under armarna
Chryslers vändning under Marchionnes ledning kan bara sägas vara häpnadsväckande. Koncernen ansågs av allt branchfolk vara dödsdömt med svagt modellutbud och av dubiös kvalitet.
Om Chrysler kan så kan Saab också. Men skillnaden är ju att i USA brydde sig politikerna om bilindustrin. I Sverige är de sorgligt ointresserade.
Har de "bara" ett bra modellutbud med god kvalité har nog Chrysler inga problem att klara sig bra.
Det ska dock bli intressant att se de här med modellbytena från Chrysler till Fiat för en del modeller. Tas de väl emot eller inte av marknaden - det kan vi bara spekulera i.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.