Den allvarliga bristen på en liten datorkomponent innebär att flera stora biltillverkare måste dra i handbromsen – ungefär samtidigt som försäljningssiffrorna börjar peka uppåt efter förra årets coronanedgång.
Enligt nya siffror från analysföretaget IHS Markit kommer chipbristen påverka tillverkningen av över 670 000 bilar globalt under första kvartalet 2021. Under hela året kan över 960 000 färre bilar byggas på grund av problemet.
Både Ford, General Motors, Subaru, Mazda, Toyota, Fiat/Chrysler och Nissan har drabbats hårt av chipbristen och dragit ned på produktionen. Även vissa Volkswagenfabriker har drabbats.
– Eftersom detta beror på ökande efterfrågan från biltillverkare och begränsad tillgång på halvledare kommer det inte lösas förrän båda två ligger på samma nivå, säger Phil Amsrud, analytiker på IHS Markit, till Reuters.
För Volvos del har chipbristen ännu inte ställt till med några stora problem.
”Det stämmer att bristen på halvledare är en stor utmaning för bilindustrin. Vi följer givetvis situationen noggrant och vi har ett särskilt team dedikerat till att bemöta störningar i leverenskedjan. Så här långt har Volvo Cars kunna producera enligt plan och vi ser inga förseningar i leverenserna till kunder”, uppger Volvos pressavdelning för Vi Bilägare.
Läs också: Biltillverkarnas huvudvärk: Därför kan din bil dröja
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.