10.000 fabriksarbetare i Tyskland får färre arbetstimmar när bilproduktionen skalas ner.
Bristen på halvledare i bilindustrin är långt ifrån över. Den senaste i raden av tillverkare som påverkas är Audi, som kommer att förändra arbetsschemat för 10.000 anställda i bilbyggandet på tyska fabriker. Det rapporterar Automotive News med hänvisning till Handelsblatt.
I Ingolstadt påverkas produktionen av sedanvarianterna av A3, A4 och A5 i slutet av maj och redan nästa vecka kommer flera produktionslinor i Neckarsulm att stängas ner tillfälligt.
Läs också: Vi reder ut: Här är orsakerna bakom bilbranschens nya kris
Att det inte finns halvledare så att det räcker i bilbranschen har gjort att flera företag fått tänka om i produktionen. Bland annat ger Volvo köpare möjlighet att få sin bil snabbare om de väljer bort döda vinkeln-varnaren BLIS och GM, Peugeot och Nissan har tvingats ta bort vissa digitala funktioner i bilarna för att lösa chipbristen kortsiktigt.
I Ingolstadt påverkas produktionen av sedanvarianterna av A3, A4 och A5 i slutet av maj och redan nästa vecka kommer flera produktionslinor i Neckarsulm att stängas ner tillfälligt.
Läs också: Vi reder ut: Här är orsakerna bakom bilbranschens nya kris
Att det inte finns halvledare så att det räcker i bilbranschen har gjort att flera företag fått tänka om i produktionen. Bland annat ger Volvo köpare möjlighet att få sin bil snabbare om de väljer bort döda vinkeln-varnaren BLIS och GM, Peugeot och Nissan har tvingats ta bort vissa digitala funktioner i bilarna för att lösa chipbristen kortsiktigt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.