Nästa artikel
Chevrolet försvinner i Europa 2015
Nyheter

Chevrolet försvinner i Europa 2015

Publicerad 5 december 2013 (uppdaterad 6 december 2013)
Bye bye, Chevrolet. General Motors tar ett radikalt beslut och skrotar bilmärket i Europa. Senast 2015 ska Chevrolet vara borta.

General Motors ordförande i Europa, Steve Girsky, kör den europeiska delen av Chevrolet till skroten. Det överraskande beslutet meddelades på torsdagen.

I ett pressmeddelande förklarar den amerikanska bilkoncernen att man i fortsättningen vill fokusera på förlusttyngda Opel och det brittiska systermärket Vauxhall, som hittills i år har en marknadsandel på ungefär sju procent i Europa.

Chevrolet, med en marknadsandel på bara en procent, slåss i dag om ungefär samma bilköpare. Den interna konkurrensen vill General Motors slippa och slår därför ned sista spiken i kistan för Chevrolet på den tuffa europeiska bilmarknaden.

Det innebär att modeller som Cruze, Aveo, Spark, Orlando, Captiva och Trax försvinner från Europa. Vissa utvalda bilar, bland annat sportvagnen Corvette, kommer dock att säljas även i framtiden, påpekar General Motors.

Senast i slutet av 2015 ska Chevrolet inte längre finnas i Europa. Enligt egna uppgifter ska dock märket ta hand om bilägarna, men exakt hur det ska gå till är oklart.

– Våra kunder kan lita på att vi kommer fortsätta tillhandahålla garantier, reservdelar och service för deras Chevrolet och för bilar som köps fram till slutet av 2015, säger Thomas Sedran, märkeschef i Europa, i en kommentar.

Hur bilarnas andrahandsvärde kommer att påverkas återstår att se. Vi Bilägare har sökt Chevrolet Sverige för en kommentar, men har inte fått svar.

Hittills i år har 2 399 svenska bilköpare investerat i en Chevrolet, marginellt fler jämfört med samma period förra året. Marknadsandelen i Sverige är 0,98 procent.

Diskutera: Kommer du sakna Chevrolet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-05 11:43
hultarn

Det är ju få av dagens Chevrolet här som är just Chevrolet. De andra är Daewoo som står för något annat än "jänkejärn".

#2 • Uppdaterat: 2013-12-05 11:55
saabnisse

Undrar om Daewoo ska heta Opel i Europa?
För inte kommer GM att sluta sälja Daewoos bilar......

#3 • Uppdaterat: 2013-12-05 12:06
Mistro

Opel tror jag inte men något måste man ju hitta på....inte minst för att Cruze är en av världens mest sålda bilmodeller.
Chrysler går nog åt samma öde för varför annars döpa om Voyagern till Lancia i förnamn?

#4 • Uppdaterat: 2013-12-05 12:32
Peter i Sydney

De kan komma att säljas som Opel eller Vauxhall. Här i Australien har varumärket Chevrolet aldrig sålts. De koreanska bilarna säljs som Holden och de amerikanska bilarna finns inte i högerstyrt utförande och är därför olagliga att köra på australiska vägar.

#5 • Uppdaterat: 2013-12-05 12:34
Gäst (ej verifierad)

Varför blir jag förvånad? Såg ju ut som att med de relativa framgångar man haft med märket att det på sikt skulle ta över Opels roll men nu gör man alltså helt om. Visar bara vilka nötter som styr GM..Långsiktighet är inte deras bästa gren. Dessutom så tror jag att väldigt få stått i valet mellan just en Cheva och en Opel.

Cruze har väl t ex sålt rätt bra i Östeuropa vad jag vet och att Cheva-ägare nu som blivit "lurade" skulle gå till Opel i någon större omfattning är jag skeptisk till. Men man kanske bara döper tillbaks dem till Daewoo?

Vänner av Opel kanske gläds nu men men sådana ägare skulle jag vara skeptisk. År 2018 när Opel fortfarande visar röda siffror så döps de kanske om till Buick i ett sista desperat försök?

#6 • Uppdaterat: 2013-12-05 12:42
Eric H

Chevrolet - mästare på att förstöra märkesimage......

#7 • Uppdaterat: 2013-12-05 14:45
nisseste

Chevrolet - mästare på att förstöra bra bilfabriker

#8 • Uppdaterat: 2013-12-05 15:31
Janne G

Med risk för att få stryk måste jag säga att jag har svårt att förstå varför folk i Sverige inte vill acceptera att Chevrolet alltid har varit ett lågprismärke (i alla fall sedan Willam Durant köpte ut Louis Chevrolet 1914). Chevrolet har aldrig haft högre status än Daewoo, däremot har man, historiskt sett, byggt större bilar.

#9 • Uppdaterat: 2013-12-05 16:00
bobil

Dom hade ju just börjat ....

#a • Uppdaterat: 2013-12-05 16:07
Oomkullrunkelig

De gör ju helt rätt. Chevrolet hör inte hemma i Europa och Asien.

Och fler märken kommer att försvinna. Vi kan räkna med att märken som Renault, Seat, Volvo, möjligen Fiat, Opel och Vauxhall försvinner.

Peugeot och Citroën försvinner inte. Det tillåter inte den franska inrikespolitiken. Regeringen i Paris kommer att pumpa in hur mycket € som helst, oavsett hur bra eller dåliga bilar PSA gör.

Varför skulle de fortsätta att sälja bilar och det går med stora förluster?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.