Kinesiska CATL lanserar sina första natriumjonbatterier och förväntar sig att produktionen kan vara igång 2023.
CATL levererar till bland andra Volvo, Mercedes och Tesla och gick förra sommaren ut med information om att de jobbade på en batterityp utan vare sig nickel, kobolt eller litium. Lanseringen av natriumjonbatterierna är alltså resultatet. De sägs vara extra tåliga i kall väderlek och ska enligt företaget kunna bibehålla 90 procent av sin kapacitet i 20 minusgrader, vilket gör dem passande i regioner med låga temperaturer.
Natriumjonbatteriernas nackdel är att de har lägre energidensitet än litiumjonbatterier, vilket innebär att de behöver vara större och ta mer plats. Första generationen av CATL:s natriumjonbatterier har en energidensitet på 160 Wh/kg och lagom till generation 2 hoppas man ha kommit upp i 200 Wh/kg.
CATL experimenterar också på att korsa litiumjonceller med natriumjonceller i samma batteripaket för att öka på energin.
Kommentarer till artikeln (7)
- 10 augusti 2021 Helt rätt Henrik, på…
- 9 augusti 2021 Henrik - du har säkert helt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.