Några år efter första världskriget, mellan 1919 och 1922, tillverkade brittiska Castle Three Motor Company 350 exemplar av trehjulingen Castle Three.
Nu, nästan 100 år senare, är bilmärket tillbaka. Det moderna Castle Three Motor Company är baserat i Alnwick i nordöstra England och planen är att ta fram en bakhjulsdriven trehjuling som ska knyta an till den gamla Castle Three.
För att skaffa medel till projektet planerar företaget att använda sig av så kallad gräsrotsfinansiering, det vill säga att många investerare bidrar med en mindre peng.
En tänkbar konkurrent är förstås Morgan Three Wheeler, trehjulingen som började tillverkas häromåret och på samma sätt blickar bakåt i Morgans historia.
Diskutera: Vad tycker du om de första skisserna?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag undrar om detta företag har något att göra med Castle Acoustics - alltså högtalartillverkaren Castle ? Idag är visserligen Castle ett märke inom iAG, men jag tänker mig att innan de ingick i denna organisation så var det ju ett fristående företag och kanske finns det en koppling... Eller så råkar det bara vara populärt heta Castle. Hm...
Komplettera med ett par åror också och dom har en Amfibiebil ;)
Nog är det en skiss, alltid.
Försöker komma underfund med hur man äntrar skapelsen. Lyfter man huven framåt?
Vid en tvärnit, blir passageraren halshuggen då?
Var har de gömt ljuddämparen till de utanpåliggande avgaspiporna?
Är nog svår att få godkänd utan stänkskärmar och bakbelysning (som blinkers).
Varför presentera något så ofullständigt ens som skiss?
Morgans skapelse är mer realistiskt - ja, den finns ju.
Nej Raphael, det är nog ett annat företag.
Klart är dock att denna Castle inte har något gemensamt med den ursprunglga i annat än antalet hjul.
Den förra hade en fyrcylindrig sidventilmotor på 1094-1207cc under huv och såg ut som en normal bil på den tiden.
Den blev ingen succé och kunde inte konkurrera med Morgan och BSAs motsvarigheter.
Men visst, det finns kanske plats för den bredvid Morgan idag, tiderna är ju annorlunda och nu ses den ju mer som ett komplement till mc.
De där fälgarna passar inte alls till reterostuket i övrigt. Skulle nog se bättre ut med MC-hjul som Morgan har. Känns ärligt lite överflödig när den ser ut EXAKT som en Morgan, med enda skillnaden att den verkar ha ett jobbigare insteg. Varför ha motorn fram när det är bakhjulsdrift tex? En mittmotor bakom stolarna borde väl ge bättre viktfördelning och mindre förluster i drivlina, då den inte behöver vinkelväxel... Tillkommer lite kylningshårdvara kanske.
Jag håller med dig Roger, varför göra en Morgankopia?
Castle Three från 1920 hade motorn monterad fram under en konv. motorhuv.
Säkert vore ditt förslag med en mittmotor vettigare, kylaren kan ju sitta framtill, det är knappast något problem.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.