Bilpoolsföretaget fick det inte att gå runt i Stockholm.
Efter två år avvecklar bildelningstjänsten Car2go sin verksamhet i Stockholm och därmed Sverige.
– Trots hårt arbete har vi inte lyckats uppnå tillräckligt många medlemmar och användare för att kunna fortsätta vår verksamhet i Stockholm, säger Thomas Beermann, VD för Car2go i Europa.
Företaget kommer istället att fokusera på att utveckla tjänsten i andra Europeiska städer, samt Amerika och Kina.
De svenska medlemmarna kan nyttja tjänsten fram till mitten av november, sedan tas de 250 bilarna i Stockholm ur bruk.
Car2Go ägs av Daimlerkoncernen och bilflottan på 14 000 bilar, bestående av Smart ForTwo samt Mercedes-Benzfordon.
Diskutera: Vad tycker du om bildelningstjänster?
– Trots hårt arbete har vi inte lyckats uppnå tillräckligt många medlemmar och användare för att kunna fortsätta vår verksamhet i Stockholm, säger Thomas Beermann, VD för Car2go i Europa.
Företaget kommer istället att fokusera på att utveckla tjänsten i andra Europeiska städer, samt Amerika och Kina.
De svenska medlemmarna kan nyttja tjänsten fram till mitten av november, sedan tas de 250 bilarna i Stockholm ur bruk.
Car2Go ägs av Daimlerkoncernen och bilflottan på 14 000 bilar, bestående av Smart ForTwo samt Mercedes-Benzfordon.
Diskutera: Vad tycker du om bildelningstjänster?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så bilarna skall tas ur bruk, är det en omskrivning för att de skall säljas.
Funkar det inte i Stockholm så lär det inte funks på andra platser i Sverige heller.
En kollega till mig var hade konto hos Car2Go; jag vill minnas att det kostade 4 kr/min. En rätt svettig taxa tycker jag, för en bil som bara tar två pers. Inte konstigt att det inte funkade. Men Drive Now finns kvar (ägs av BMW?), och de har bilar för fyra pers, bl a BMW i3.
Jag har använt mig av Car2Go ett par ggr och måste säga att det är riktigt smidigt.
För min del har det även varit ekonomiskt och tidsmässig fördelaktigt.
Att kunna knalla rätt ut från jobbet till en ledig Car2Go, åka till Arlanda och parkera nära utgången för 210 kronor är enligt mig väldigt bra.
Kommer helt klart sakna Car2go, hoppas att BMW erbjuder mer platser så att man kanske kan ersätta Car2Go med deras tjänst.
Jag använder oftast Sunfleet istället, men det är ju mer av en traditionell bilpool där bilen ska tillbaka till samma plats.
Någon som vill köpa en begagnad Smart?
Nog lika bra. Detta företag envisas med att köra omkring med friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) under sommarhalvåret för att slippa kostnaden för däckbyte. Med tanke på koncernen bakom car2go är det anmärkningsvärt.
De med lite baskunskaper om däck vet om hur dålig prestanda friktionsdäck har under sommarhalvåret. Något som tyvärr är lagligt...
Undrar ifall dom har tänkt rätt? Enbart i innerstan och Solna. Där finns ju en väl utvecklad kollektivtrafik. Varför hade dom inte utvidgat området till Danderyd/Täby , Lidingö, Nacka, Enskede, Bromma. Det som är problem i Stockholm är inte att förflytta sig i innerstan, utan tvärförbindelser.
@Lennart: absolut sant att innerstan har bra kollektivtrafik, men problemet är väl vad som händer när någon lämnar en bil på en villagata längre ut (säg Lidingö eller Täby). Där är ju befolkningstätheten lägre (just för att det är villor!), så en bil kan nog bli stående där ett bra tag innan den används igen. Utnyttjandet går ned, och intäkterna likaså. Skulle möjligen funka om parkeringsområdet utvidgades till mycket specifika delar av förorterna (delar med högst befolkningstäthet)?
Här en analys av vad Car2Go gjorde fel och varför andra bilpooler kan lyckas!
http://www.aktuellhallbarhet.se/adjo-car2go-detta-lar-vi-oss-av-bildelningsfiaskot/
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.