Här är Renaults minisuv som börjar säljas i höst – men än så länge bara i Indien.
Lilla Renault Kwid placerar sig i A-segmentet, i samma liga som Fiat 500, Toyota Aygo och Volkswagen Up. Den är 3,68 meter lång och1,58 meter bred med 18 cm markfrigång för lite tuffare vägar.
Under huven sitter en trecylindrig bensindriven pyttemotor på 0,8 liter och det blygsamma priset startar på 3 lakhs, vilket motsvarar cirka 50 000 kronor.
Kwid byggs på CMF-A-plattformen. Förkortningen står för ”Common Module Family” och är ett samarbete mellan Renault och Nissan motsvarande Volkswagens MQB-plattform.
På en presskonferens i Chennai i Indien på onsdagen sade Carlos Ghosn, vd för Renaultgruppen, att modellen främst är menad för den indiska marknaden och närliggande länder. Det finns inga officiella planer på att ta Kwid till Europa, men vi har tidigare rapporterat om att Dacia spånar på en citymodell.
När konceptversionen lanserades i februari 2014 skulle den ha en medföljande drönare, något som verkar ha fallit bort vid lanseringen av produktionsmodellen.
Diskutera: Skulle Kwid sälja bra på den Europeiska marknaden?
Under huven sitter en trecylindrig bensindriven pyttemotor på 0,8 liter och det blygsamma priset startar på 3 lakhs, vilket motsvarar cirka 50 000 kronor.
Kwid byggs på CMF-A-plattformen. Förkortningen står för ”Common Module Family” och är ett samarbete mellan Renault och Nissan motsvarande Volkswagens MQB-plattform.
På en presskonferens i Chennai i Indien på onsdagen sade Carlos Ghosn, vd för Renaultgruppen, att modellen främst är menad för den indiska marknaden och närliggande länder. Det finns inga officiella planer på att ta Kwid till Europa, men vi har tidigare rapporterat om att Dacia spånar på en citymodell.
När konceptversionen lanserades i februari 2014 skulle den ha en medföljande drönare, något som verkar ha fallit bort vid lanseringen av produktionsmodellen.
Diskutera: Skulle Kwid sälja bra på den Europeiska marknaden?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Först Captur och sen Kwid? Vad kommer härnäst? Grufs, Klopfz och Hufgrssff? Mupswurt? Qwertyuiopå?
Tycker namnet passar bra, det är ju en liten ful fisk, en kvidd..
Nästa namn blir nog antagligen något ytterligt kreativt och fantasifullt som XC20 , eller så;-)
kwid....som upplagt för skämt :-)
Däremot ser designen väldigt mkt Dacia ut, så får jag gissa så kommer den heta Dacia Kwid om den någonsin hittar hit.
Renualt Urrk. Vem köper en så makalöst ful bil. Det är en tjock liten bil med fettvalkar. Inredningen är däremot rätt okej, bortsett från en sak: digital hastighetsmätare a la badrumsvåg. Kom igen. Det här är inte 1985. Digitala siffror är inte cool.
Kwider gör man väl om man får se en köra förbi.
Men snälla nån, gnäll inte, priset startar på 50000:- och det blir väl ca 100000-150000:- om den skulle säljas här och då ska den ju jämföras med bilar i samma prisklass.
Och i den prisklassen finns väl bara fjuttbilar! Om man inte köper beg. förstås.
Reverend Benny har rätt, den kommer att heta Dacia Kwid i Europa, så skriver i alla fall alla andra bilsidor : )
Denna styggelse är nästan fulare än Dacia Duster!
Äh, så illa var det väl inte!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.