Cadillacs kommande CTS-V har klarat den legendariska Nordschleife, nordslingan - 25.378 km lång - på tyska Nürburgring på tiden 7:59.32. Tiden är troligen den snabbaste som dokumenterats för en produktionsbil i sedanmodell.
Cadillac har snart fullföljt testerna av CTS-V, en
specialmodell av Cadillacs prisbelönta sportsedan CTS. John Heinricy, chef på GM
och racingförare, körde bilen under rekordvarvet. Bilen var inte modifierad
prestandamässigt på annat sätt än vad som planeras för produktionen, som väntas
starta till hösten.
Motorn i den nya 2009 CTS-V är den kompressorladdade 6,2-liters LSA V8 och för
första gången kan man nu välja mellan sexväxlad manuell eller automatisk
växellåda som växlas med knappar på ratten.
Motorn, som uppskattas till 550 hästkrafter, går
just nu igenom de slutgiltiga testerna och utvecklingsstegen. Och ett av målen
med CTS-V är att göra bilen till världens snabbaste sedan i produktion.
specialmodell av Cadillacs prisbelönta sportsedan CTS. John Heinricy, chef på GM
och racingförare, körde bilen under rekordvarvet. Bilen var inte modifierad
prestandamässigt på annat sätt än vad som planeras för produktionen, som väntas
starta till hösten.
Motorn i den nya 2009 CTS-V är den kompressorladdade 6,2-liters LSA V8 och för
första gången kan man nu välja mellan sexväxlad manuell eller automatisk
växellåda som växlas med knappar på ratten.
Motorn, som uppskattas till 550 hästkrafter, går
just nu igenom de slutgiltiga testerna och utvecklingsstegen. Och ett av målen
med CTS-V är att göra bilen till världens snabbaste sedan i produktion.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.