Opel Ampera, som på andra sidan Atlanten säljs som Chevrolet Volt, har en bensinmotor på 1,4 liter och 86 hk som fungerar som en generator. Motorn laddar bilens batterier som i sin tur skickar kraft till en 150 hk stark elmotor vars uppgift är att driva framhjulen.
Kraftöverföringen sker steglöst via en planetväxel. Bilen kan laddas via ett vanligt eluttag, vilket innebär att den kan färdas cirka 6 mil på enbart el.
Cadillac ELR, som nu visas i Detroit, innebär att denna teknik har plockats ut ur Ampera/Volt och monterats in i en lyxigare kaross. Till skillnad från de två förstnämnda bilarna är Cadillacen en tvådörrarskupé. I ELR har interiören fräschats upp med lite nya lyxattiraljer och exklusivare material som trä, läder och krom. Bilens hjul mäter 20 tum.
Det har under några år varit känt att Cadillac ska lansera en laddhybrid och Cadillac ELR:s design är mycket lik den som den första konceptbilen Converj hade 2009.
Byggandet av bilen startar i Detroit i slutet av året och försäljningen inleds Nordamerika i början av 2014. Snart därefter kommer bilen till andra marknader som China och Europa.
Diskutera: Vad tycker du om Callilac ELR?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
+ Visa äldre kommentarer (5)63 kilowatt eller cirka 86 hk ska det vara ja. Tack Previa.
/Alexander Öbom, Vi Bilägare
Tack själv!
Ja bravo men priset på bilen?
Läcker design!!!
Äntligen en snygg hybrid, men den liknar ju Opels Insignia i fasen som utvecklingsbil innan den presenterades.Den var i cupemodell då. Återigen tycks GM USA ha "knyckt" Opels utvecklingsarbete.
Är bakrutan öppningsbar?
Om man skulle ha två fullvuxna bak är det väl närmast ett måste.
Ja det kan man nog saabnisse och detta fungerar då även som luftkonditionering som inte drar någon extra el.
:o))))
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.