Nästa artikel
Cabbys tillverkning upphör
Nyheter

Cabbys tillverkning upphör

Publicerad 17 mars 2016
Under gårdagen fick vi meddelande från konkursförvaltaren Carl-Henry Salomonsson att Cabbys tillverkning av husvagnar upphör.

Hamilton advokatbyrå i Karlstad genom konkursförvaltaren Carl-Henry Salomonsson meddelade i går i ett telefonsamtal att tillverkningen av Cabby upphör. Under dagen hålls edgångssammanträde och intill dess är en del detaljer inte offentliga.

Det som står klart just nu är

Tillverkningen av Cabby upphör

Reservdelshanteringen övertas av ett ännu ej offentliggjort bolag 

Den här artikeln publicerades ursprungligen av Husbil & Husvagn

Text: Pelle Kjörling

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-17 08:51
saabnisse

Märkligt slut. De var ju ändå bland de allra första med den moderna sandwichkonstruktionen och har ju gjort många trevliga vagnar.

#2 • Uppdaterat: 2016-03-17 17:59
Eric H

Tråkigt när ett pionjärföretag som detta i sin bransch får slå igen...

#3 • Uppdaterat: 2016-03-18 10:05
hans.antnas

Lika bra det trevliga som mindre stuga men värdelös fjädring,,stum gummiskitfjädring,,

#4 • Uppdaterat: 2016-03-18 10:24
107Carlsson

Vet inte om senare års Cabby har varit bättre, men hade en Cabby i skiftet 80- 90 tal. Läckte vatten i skarv vägg/tak med fukt o mögelskador p.g.a. dålig konstruktion av tätning, med åtföljande trassel med garantibråk med återförsäljare och fabrik. Många kunder hade samma problem. Bytte till en Smålandia som inte hade några såna problem och dessutom gick mycket stadigare bakom bilen.

#5 • Uppdaterat: 2016-03-18 12:19
Mumma-48

Har haft 13 st. husvagnar av olika fabrikat och årsmodeller från 1972-2007 men aldrig en Cabby. När vi började husvagnslivet på 70-talet var Cabby ökänt för sina fuktproblem. 8 st. har varit av märker Adria. Ett annat märke med samma problem var 80-talsmodeller av märket Hobby. Min uppfattning är att genomgående är slovenska Adria ett märke som har varit vanligt problemfritt och prisvärt. Dessutom är modeller från slutet på 90-talet och framåt riktigt trevliga invändigt. För de anställda på Cabbyfabriken är det naturligtvis utomordentligt tråkigt.

#6 • Uppdaterat: 2016-03-18 14:02
benny karlsson

En konkurs har en orsak och om den sägs intet i artikeln. Men det brukar vara dålig försäljning starkare konkurrenter m.m. som ställer till det. Kommentarerna från ck. tillför som vanligt inget, möjligen att matte inte är hans starka sida.

#7 • Uppdaterat: 2016-03-18 19:45
Mistro

Mycket tråkigt för Cabby och Sverige men är man inte lönsam är det ju svårt att gå vidare.
Trodde ju annars att just Cabby var en utav de bättre vagnarna men vad vet jag som aldrig har ägt någon husvagn!?
Tycker att husvagnar rent generellt är för dyra i Sverige och kanske är det därför som det går så trögt eftersom att många då kanske hellre importerar en billigare vagn ifrån Tyskland. Kvalitetsskillnaderna kan ju vara svåra att avgöra på kort tid.
En bekant tog hem en vagn ifrån Tyskland och den kostade ungefär hälften mot vad den skulle ha kostat här.
En anledning kan också vara att det idag säljs fler husbilar än tidigare vilket kanske också påverkat en del.

#8 • Uppdaterat: 2016-03-18 22:34
Tobo

Husvagns- och Husbilsbranschen har haft ett starkt fäste i Kristinehamn, där Cabby kan sägas ha varit navet i detta.
Förutom Cabby så tillverkas även Nordic Husbilar i Kristinehamn.
Även generalagenturer för Knaus, Weinsberg, CI och Tabbert är hemmahörande i den värmländska staden.
Polar har dock köpt Cabbys reservdelslager och varumärke, så troligtvis kommer Cabbys reservdelslager att flyttas till Dorotea.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.