På den svenska marknaden har kinesiska BYD gjort sig känt som ett elbilsmärke, men koncernen har inte gett upp utvecklingen av bilar med förbränningsmotorer.
Nu storsatsar BYD på nästa generation laddhybrider, skriver Autocar. De ska kombinera en bensindriven, fyrcylindrig 1,5-litersmotor på 112 hk som använder den så kallade Atkinsoncykeln, en elmotor på 179 hk och en steglös CVT-växellåda. Atkinsoncykeln används ofta i hybridbilar och ska ge en effektivare förbränning.
Köparna kan välja mellan två olika batteripaket på 8 eller 18 kWh som använder LFP-tekniken. LFP-batterier är relativt billiga att tillverka och har lång livslängd på bekostnad av energitätheten. Hur långt laddhybriderna kommer på eldrift är dock inte officiellt ännu.
Laddhybrider har hamnat lite i skymundan bakom biltillverkarnas elbilssatsningar, men faktum är att marknadsandelen för laddhybrider bland nyregistrerade bilar ökat hittills i år jämfört med samma period i fjol både i Sverige och inom EU.
Det är oklart om BYD:s laddhybrider ska säljas i Sverige.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 2024-03-13 20:49 Jag tror inte på hybrider…
- 2024-03-13 19:14 8 kWh är väldigt lite. Vår…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.