Mängder av kinesiska bilmärken har börjat säljas på den europeiska marknaden de senaste åren. Det har väckt frågor kring IT-säkerheten och uppkopplade bilar har av vissa beskrivits som ”spioner på hjul”.
Vi Bilägare har till exempel avslöjat hur MG, som ägs av kinesiska staten, skickar data till Kina.
Men hos konkurrenten BYD hävdar Europachefen Michael Shu att märket tar datasäkerhet på allvar och att bilägarna inte behöver vara oroliga.
– Jag är medveten om den här rädslan. Datasäkerhet är vår högsta prioritet och vi följer EU:s lagar, säger han i en intervju med Auto Bild.
Michael Shu nämner att BYD använder tyska företaget SAP:s mjukvara för produktion och försäljning, kameror från Bosch, mobiluppkoppling från franska Orange och molntjänster från Amazon.
– Vi har inte våra egna servrar. Vi har en strikt intern policy att inte skicka data till Kina. Helt enkelt för att det är olagligt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 2024-01-18 02:51 Något får mig att inte tro…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.