Nästa artikel
Buss och taxi kör ofta för fort
Nyheter

Buss och taxi kör ofta för fort

Publicerad 3 april 2019 (uppdaterad 15 april 2019)
Förarna blir allt bättre på att ta pauser – men är sämre på att hålla rätt hastighet.

Transportstyrelsen har kollat upp hur bra yrkeschaufförer som kör buss eller taxi är på att följa krav och regler. Undersökningen har genomförts tillsammans med polisen och man har bland annat synat kör- och vilotider, hastighet och nykterhet.

Mätningarna gjordes senast 2015 och sedan dess syns en förbättring hos busschaufförerna när det gäller regelefterlevnad för kör- och vilotider. 
– Däremot ser vi att hastighetsefterlevnaden hos buss är sämre, vilket är oroande om den utvecklingen fortsätter, säger Mikael Kyller, branschansvarig på Transportstyrelsen.

Alla taxichaufförer som granskades klarade nykterhetskontrollen och använde bilbälte. Även om det har blivit lite bättre sedan 2015 slarvar de som kör taxi ibland med tidboken, som är ett sätt att säkerställa att föraren får sin dygnsvila och inte jobbar för långa skift. 

Taxichaufförerna kontrollerades inte när det gäller hastighet, men Transportstyrelsen lyfter fram att det gjorts andra studier som visat låg hastighetsefterlevnad hos taxi, speciellt på småvägar. 
– Det är viktigt att yrkestrafiken inte kör för fort. Annars riskerar taxi att bidra till att hastigheterna på vägarna ökar eftersom många sannolikt följer trafikflödet snarare än hastighetsgränserna, säger Mikael Kyller.

Diskutera: Hur bra tycker du att yrkeschaufförer kör?
 

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-03 16:16
Axel61

Jättebra jämfört med amatörerna!
Amatörerna kan inte hålla hastigheten för ett jämt flöde, ligger många ggr 10-30 under hastighetsgränsen.
Amatörerna kan inte planera sin körning.
Amatörerna har inte ödmjukheten för andra såsom professionella har för varandra, för att inte låsningar ska uppstå.
m,m

#2 • Uppdaterat: 2019-04-03 16:45
1

Ingen överraskning. Men lastbilarna är värst, kör får fort och för nära, lämnar inte företräde, för många ljuskällor.

#3 • Uppdaterat: 2019-04-03 16:57
LennartJ

Lastbilar är de värsta. Kolonnkörning, ingen hänsyn, kör för fort och ligger och trycker i bakändan för de som håller hastigheten.
Det gäller alla. Sedan när det händer en olycka skyller de på att de inte såg bilen i backspegeln. Jag hade sommarjobb tidigt 70-tal och körde en splitter ny Volvo F88. Hade hur bra sikt som helst. Fast på den tiden fanns inte mobil eller annat som störde koncentrationen. Utan det man gjorde var att köra bil. Sedan fuskades det med tiderna. Jag bytte bil för att köra extra på kvällar.

#4 • Uppdaterat: 2019-04-03 17:09
adzam

att se taxichaufförer köra bil är rent pinsamt

#5 • Uppdaterat: 2019-04-03 18:12
skarj

@Amatör, jag menar axel61.
Framgår rätt tydligt i ditt sätt att formulera dig att du tillhör kategorin Amatör. Vill man tillhöra proffsen så visar man samtliga hänsyn, punkt slut. Anser man att man inte klarar att hålla maxhastigheten så gör man väl rätt att inte köra fortare än man gör? Mycket möjligt att man kanske behöver träna alternativt avstå från bilkörning om det inte beror på yttre omständigheter, bara man inte slickar mittlinjen ser jag inget hinder till att folk kör efter sin förmåga. Då menar jag absolut inte att dessa ska ligga på väggrenen, men håll höger, mot den streckade linjen. Får dagligen stanna mitt i rondeller pga av icke proffsiga lastbilschaufförer som tycker att störst går först, viss de behöver mer energi för att komma igång, men det gre dem inte rätt att bara blockera rondeller (cirkulationsplatser).

#6 • Uppdaterat: 2019-04-03 23:55
Styggavargen

Omvänd utveckling på våra vägar, aldrig förr har fordon och vägar varit bättre... trots det kör vi allt sämre. Yrkeschaufför borde rimligen visa bättre vett i trafiken, men tyvärr tycker jag det blir sämre för varje år. För någon månad sedan var det en buss som svänger vänster in på mindre väg och kör på vänster sida av vägen för att kunna ta svängen snabbare... suck!? Många respekterar inte heller stopp plikten.

#7 • Uppdaterat: 2019-04-04 10:29
Roger Skagerström1

Kan man inte hålla skyltad hastighet i normalt väglag så har man inte på vägen att göra. Man är i vägen och är troligen farlig i en nödsituation.

Hör sällan att man ska visa hänsyn till de som kör snabbare än skyltat - då är det inte mer än rätt att stoppklossarna ska förvägras hänsyn också.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.