Nästa artikel
Bugatti-paparaply för 2600:-
Nyheter

Bugatti-paparaply för 2600:-

Publicerad 11 augusti 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Kan man inte köpa sig en äkta Bugatti  så kan man ju alltid lyxa till tillvaron med paraply från Bugatti för drygt 2 600 kronor.

Vill man vara riktigt Bugatti-chick så går det ju även att slå till med den äkta Bugatti-väskan i skinn för 9 300 kr eller pullovern för 3 300 kr.


Bugatti har släppt en kollektion kläder och accessoarer för de riktigt frälsta (och rika). Tröjor, jacka, nyckelringar och mössa. Allt finns till priser som vi vanliga Volvo-förare aldrig kan tänka oss att betala. Men det finns ju de som gör det, annars skulle väl aldrig en sajt som www.bugatti-collection.com finnas.

Testvinnaren - högsta klass i det mesta

1. Till det yttre är senaste BMW 520d Touring kanske ingen större revolution, även om helhetsintrycket är slankare och ”lägre” än förr. Det känns också när man kör bilen, den har blivit smidigare och mer överskådlig att hantera i stadstrafik än den föregående generationen. På längre färder märks snabbt att någonting har hänt också på djupet. Inte för att den gamla var alls obekväm men maken till en lika behaglig, följsam och förtroendeingivande fjädring som i den nya är svår att hitta just nu. Dessutom är ljudnivån låg och motorn stark, om än inte snålast i denna konkurrens. Lastutrymmet är mycket elegant utfört, med ett bra fack för bagagenät/insynsskydd under golvet och högsta kvalitet på mattor och paneler. Utrymmet är också större än tidigare. Fortfarande är ”femman” förarens bil mer än andra i klassen, och den har fått än mer innehållsrika multimediafunktioner som dessutom är logiskt grupperade och lättskötta. Inredningsfinishen är av toppklass, liksom i stort sett allt annat. Men extrautrustning och paket kostar väldigt mycket extra.

2. En Volvo som inte gör bort sig det minsta i den tuffa tyska omgivningen. Köregenskaperna och säkerhetsutrustningen är i absolut topp, utrymmena för bagaget något sämre. Kombinationen stark diesel och manuell låda är ny – och klart udda i klassen.

3. I det allra mesta är Mercedes förstås också en bil av allra högsta klass, dessutom klart bäst för den som värdesätter stort lastutrymme och en motor/låda som överglänser konkurrensen. Vi tvekade lite inför fjädrings- och ljudkomforten denna gång.
 

Kommentar av Marianne Sterner, testförare: Chokladmousse, vaniljpudding eller gräddglass? Det är som att välja från en smarrig dessertmeny. Alla tre bilarna är kompetenta, komfortabla och snygga – fast Mercedes’ linjer är allt lite extra eleganta. E-klass har utsökt styrning och drivlina, men däcken bullrar väl mycket. Volvons manuella låda är inte min vän. Jag har fått många tjuvstopp. Bäst gillar jag BMW som rullar tyst, har skönast stolar och vars instrument jag tycker är tydligast och finast.

Kommentar ac Calle Carlquist, testledare: BMW är för dig som sätter kör- och åkkomfort främst. På de punkterna är bilen klassens klart bästa. Mercedes har den bästa drivningen, sett både till fart och ekonomi, dessutom störst utrymmen. Volvo framstår som rent prisvärd i sammanhanget och har sin kompletta säkerhetsutrustning som ett starkt kort. Ju längre jag körde den här trion desto mer uppskattade jag BMW:s moderna känsla och starka helhet, bilen har knappt någon svag punkt alls.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.