Vissa köpare räds inte en hög prislapp. Nya supersportbilen byggs i 40 exemplar som kostar 52 miljoner kronor styck – alla är redan reserverade.
Bugatti Divo drivs av en 16-cylindrig motor med effektuttag på 1.500 hästkrafter. Jämfört med Chiron är Divo 35 kilo lättare och levererar 90 kilo mer i marktryck.
Bilen är inte till för att visa upp sin råstyrka på raksträckor, utan trivs bättre när det svänger. Därför är också maxhastigheten är satt till 380 kilometer i timmen och att accelerera i kurvor ger upp till 1,6 g-krafter.
– Vi har skiftat balansen i Divo mot lateral acceleration, smidighet och kurvtagning. Divo är gjord för kurvor, säger Stephan Winkelmann, chef för Bugatti.
Priset för bilen sattes till 5 miljoner euro och de 40 exemplar som kommer tillverkas bokades upp direkt av köpsugna kunder.
Namnet kommer från Albert Divo, en fransk racingförare som vann Targa Florio-tävlingen i Sicilien körandes i en Bugatti i slutet på 1920-talet.
Diskutera: Vad tycker du om Bugatti Divo?
Bilen är inte till för att visa upp sin råstyrka på raksträckor, utan trivs bättre när det svänger. Därför är också maxhastigheten är satt till 380 kilometer i timmen och att accelerera i kurvor ger upp till 1,6 g-krafter.
– Vi har skiftat balansen i Divo mot lateral acceleration, smidighet och kurvtagning. Divo är gjord för kurvor, säger Stephan Winkelmann, chef för Bugatti.
Priset för bilen sattes till 5 miljoner euro och de 40 exemplar som kommer tillverkas bokades upp direkt av köpsugna kunder.
Namnet kommer från Albert Divo, en fransk racingförare som vann Targa Florio-tävlingen i Sicilien körandes i en Bugatti i slutet på 1920-talet.
Diskutera: Vad tycker du om Bugatti Divo?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.