Bugatti presenterade sitt experimentprojekt Bolide hösten 2020. Arbetsbeskrivningen var att göra en så lätt bil som möjligt och ändå kunna husera W12-motorn på 8 liter. Nu berättar Bugatti att supersportbilen sätts i produktion.
Prototypen från 2020 tankades med racingbränslet 110 oktan och fick därmed ut 1.850 hästkrafter. Produktionsbilen är däremot designad för 98-oktanig bensin, så att ägarna har lite fler möjligheter till att fylla på soppa. Därmed blir antalet hästkrafter något lägre, närmare bestämt 1.600 stycken. Det maximala vridmomentet är också 1.600, men Newtonmeter istället. Med bilens tjänstevikt på 1.450 kilo innebär det ett förhållande på 0,9 kilo per hästkraft när bilen tankas med 98 oktan.
Specialutbildning på bana
Eftersom bilen är så kraftfull kommer Bugatti har speciella utbildningsdagar på bana med blivande köpare där de får lära sig att hantera dem.
– Kundernas säkerhet är alltid vår högsta prioritet. Därför har vi bestämt oss för att erbjuda exklusiva bandagar för det här extrema fordonet i syfte att säkerställa en säker miljö hela tiden och gradvis introducera kunderna till Bolides hisnande prestanda, säger Stephan Winkelmann, chef på Bugatti.
Biltillverkaren utvecklar Bolide enligt internationella bilsportsförbundet FIA:s säkerhetsregler. Bland annat med nackskyddet HANS som vanligtvis minimerar pisksnärtskador inom formelbilracing, samt ett automatiskt brandsläckningssystem och 6-punktsbälte.
Bugatti Bolide byggs i 40 exemplar och leveranserna inleds 2024. På prislappen står det 4 miljoner euro.
Modellnamnet är från franska ordet för 'bolid', från taget från grekiska ordet för 'kastvapen'. En bolid är en synnerligen ljusstark och stor meteor.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.