Spekulanter har nu möjlighet att buda på Ursaaben, Erik Carlssons klassiska rallybilar eller någon av de andra rariteterna som numera ingår i Saabs konkursbo.
Anbud på bilarna ska lämnas skriftligen, senast fredagen den 20 januari, 12.00. Så här skriver konkursförvaltarna i anbudsunderlaget:
”Fordonssamlingen måste beskrivas som unik och består av prototyp/konceptbilar, seriemässiga bilar, provvagnar/förseriebilar och tävlingsbilar. Ett flertal av bilarna är särskilt intressanta eftersom de är första/sista i serien, har ägts av någon känd person, har haft tävlingsframgångar etc.”
”Samtliga tillgångar säljs i befintligt skick och konkursboet kommer att friskriva sig från allt ansvar avseende fel eller brister i egendomen. Det ankommer på anbudsgivaren att noggrant besiktiga egendomen innan anbud lämnas. Några garantier lämnas inte”
Huruvida samlingen i slutändan kommer att styckas eller säljas som en helhet återstår att se. Trollhättans stad och teknikparken Innovatum har tidigare deklarerat intresse för att fortsätta driften av museet.
Konkursförvaltarna anger vilka bilar som ingår i samlingen i ett 123 sidor långt dokument, komplett med bilder. Klicka här för att läsa dokumentet.
Diskutera: Vad tycker du om försäljningen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tråkigt att man säljer ut bilarna från detta museum som är en del av Sveriges bilhistoria.
Håller med Hackenbush. Det borde bildas en stiftelse som tar hand om denna intressanta del av svensk industrihistoria!
Att inte staten blandade sig i tillverkningen är väl rätt men denna samling borde väl stå på ett riktigt museum och inte spridas vind för våg.
Håller med..museumet borde bli kvar.... Tycker bilarna ska stå där dom står!!
Är ett intressant museum.
TROLLHÄTTAN - AGERA NU! Det är en skam, och får inte ske, att bilsamlingen splittras. Här har ni en unik möjlighet att bevara muséet, som en bild av det Sverige som hade två stora biltillverkare. En bild av Trollhättan. En bild av SAAB.
Denna chansen kommer inte åter!
Och ni konkursförvaltare borde inte låta samlingen splittras! Ni gör rätt ekonomiskt-juridiskt, men helt fel moraliskt. Ni slaktar ett stort stycke industrihistoria som är unikt. Det är ert ansvar att det inte sker.
Ert ansvar, ingen annans.
Villken bil skulle ni själva helst villja ha (om nu samlingen är tvungen att delas)
Själv velar jag mellan 93 "Monstret" och 9-5 "VEPS"
Trollhättan agera nu för har ni råd med mångkulturalism så har ni även råd med etnopluralistisk svensk motorhistoria dvs det ena tar inte ut det andra utan fullbordar bygget av ett mångkulturellt samhälle där alla får plats.
KATASTROF!!!! Bilarna ska vara kvar i en enda samling som en milstolpe i svensk industrihistoria!
JA nu får komunen agera lite... Vill dom inte ha kvar museumet i stan?? Blir fan FÖRBANNAD hur lojja man får vara!!
Fattar dom inte att när Saab dör så kommer ju flera vela gå på musemet, kommer säkert folk från hela värden!
Som när en artist dör så är dom som mest populära och säljer hur mkt skivor som helst.
Blir så upprörd så jag ser att jag skrivit kommun med ett m...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.