Debatten om smutsiga motorvärmare har varit intensiv under våren. Naturskyddsföreningen publicerade en rapport om värmarna som kan släppa ut smutsiga avgaser under lång tid i tätbebyggda områden. Vår uppföljning visade att reglerna som styr hur höga utsläppen från värmarna får vara inte ändrats under lång tid.
Tester från Tyskland har dessutom visat att värmarna inte alls är så effektiva som många tror när det gäller att värma upp bilen och kupén. I själva verket kan utsläppen totalt sett bli högre med värmare än utan på vintern.
Volvo ska nu helt ska fasa ut de bränsledrivna värmarna i laddhybridmodellerna. Just den kombinationen är särskilt kritiserad – alltså laddhybrider som ska vara lokalt utsläppsfria tills batteriet är slut, men som ändå använder bensinmotorn för att värma upp kupén.
Kombinationen laddhybrid och bränsledriven värmare är särskilt kritiserad
En snabb genomgång som Vi Bilägare gjort visar att flera märken inte kombinerar laddhybrider med bränsledrivna värmare. Istället används en elvärmare som tar ström från batteriet, vilket å andra sidan innebär något kortare elräckvidd.
– Det har aldrig varit tal om att ha en bränsledriven tillsatsvärmare på laddhybrider för Mercedes-Benz. Det är alltså inget vi behöver fasa ut, säger Charlotta Bauer, pr- och kommunikationschef på Mercedes i Sverige.
När det gäller de vanliga bensin- eller dieselmodellerna är dock läget ett annat. Mercedes erbjuder finessen som separat tillval eller som en del av det så kallade Vinterpaketet till flera modeller, och det finns inga uppgifter om att de bränsledrivna värmarna är på väg att fasas ut hos Mercedes.
Samma sak är det hos BMW: bränsledriven värmare används inte i laddhybrider, men i vanliga förbränningsbilar utan laddkontakt – som 3-serien, 5-serien och X3 – finns de kvar.
– Jag har inget svar på hur vår plan ser ut framöver men eftersom allt går mot elektrifiering kommer detinte finnas annat än elektrisk värmare i framtiden, säger Carl Lindwall, pr-chef på BMW i Sverige.
Hos Volkswagen finns bränsledriven värmare som tillval till Passat, Arteon och Golf. Laddhybridmodellerna har eldriven värmare som standard och använder alltså inte bensin för att värmas upp. Volkswagens svenska informationschef Marcus Thomasfolk uppger att företaget ”just nu ser över utvecklingen av värmare i framtida modeller”.
Läs också: Smutsiga bränslevärmare en miljöbov – så höga är utsläppen
Högvoltsvärmare och värmepump
Fords laddhybrider har en så kallad högvoltsvärmare som använder ström från batteriet. Däremot finns bränsledrivna värmare fortfarande kvar i vissa modeller, men inte som standard utan som en eftermonterad lösning.
– Vi inte gjort några utfästelser om att vi ska sluta med bränslevärmare för andra modeller, säger Erik Lindham, pr-chef för Ford i Sverige.
Även Audi använder elvärme för att värma upp laddhybridmodellerna. Om sladden är inkopplad hämtas ström via den, annars tas energin från batteriet. Bilarna har en elektrisk klimatkompressor som kyler ned kupén, en högvoltsvärmare som värmer upp den och en värmepump som tillför överskottsvärme.
Men i Audis vanliga bensin- och dieselmodeller utan laddsladd finns fortfarande en fjärrstyrd parkeringsvärmare som tillval, bland andra A4 och Q5-
– När det gäller vanliga bensin- och dieselbilar erbjuds parkeringsvärmare som tillval men i takt med den snabba övergången till laddbara modeller kommer det att ske en naturlig utfasning, säger Irene Bernald, informationschef på Audi i Sverige.
Naturskyddsföreningen, som tidigare i år publicerade en rapport om de smutsiga värmarna, välkomnar att de nu försvinner från laddhybriderna.
– Men eftersom biltillverkarna fortsätter att montera in dem i andra modeller uppmanar vi regeringen att skärpa regelverket och vi uppmanar samtidigt tillverkare att tydligt redovisa utsläppen från värmarna så att konsumenterna får möjlighet att välja, säger Jens Forsmark, sakkunnig på Naturskyddsföreningen, till Vi Bilägare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.