En av fördelarna med elbilar jämfört med vanliga förbränningsbilar är att de tekniskt sett inte behöver någon växellåda. Det minskar komplexiteten och sparar kostnader både för biltillverkarna och bilägarna.
Men det hindrar inte vissa bilmärken från att ändå använda en växellåda i sina elbilar. Porsche Taycan och Audi e-tron GT har en tvåstegad växellåda för att ge bättre acceleration och prestanda i högre hastigheter.
Nu visar underleverantören Bosch upp en steglös växellåda, eller så kallad CVT-låda, specifikt utvecklad för elbilar.
Målet är precis som med de tvåstegade lådorna i Audi och Porsche att förbättra prestandan och effektiviteten. Det ska märkas framför allt när bilen behöver dra tungt, till exempel med släp på kroken eller med fullastad kupé i en uppförsbacke, då lådan ger bättre vridmoment.
CVT-lådan förbättrar effektiviteten i en Volkswagen e-Golf med fyra procent, enligt tester som Bosch gjort. Med CVT-lådan kan biltillverkarna också använda billigare och mer kompakta elmotorer samt något mindre batterier vilket sparar både kostnader och naturresurser.
”Särskilt i konstant hastighet minskar CVT-lådan energibehovet”, uppger företaget i ett pressmeddelande.
• Steglösa automatlådor i bilar med förbränningsmotorer ”parkerar” sig på ett visst varvtal vid acceleration, något som vissa bilägare uppfattar som ovant.
• Därför finns det numera CVT-lådor med ”fejkade” steg för att få lådan att upplevas mer som en konventionell automatlåda.
• Toyota har länge använt CVT-lådor i sina hybridmodeller.
Kommentarer till artikeln (6)
- 14 juli 2021 Konsekvensen med en…
- 14 juli 2021 Jo eftersom tillverkarna…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.