De två tyska företagen kommer att under 2019 börja testa och erbjuda självkörande bilar i Kalifornien.
De förarlösa bilarna ska ligga på nivå 4-5, det vill säga de högsta nivåerna av autonom körning där nivå 5 rentav tar bort ratten. Under andra halvan av 2019 kommer bilarna att finnas i den amerikanska staden och köra runt kunder på specifika rutter.
- Den avgörande faktorn är att introducera ett säkert, pålitligt och moget system. Säkerheten har högsta prioritet och är det konstanta temat av alla aspekter och utvecklingsetapper på vår väg till serieproduktion, säger Dr Michael Hafner, Daimlers chef för autonoma fordon.
Amerikanska teknikföretaget Nvidia hjälper till med plattformen för den artificiella intelligensen och pilotprojektet ska demonstrera hur bildelning och dylikt kan forma framtidens mobilitet.
Diskutera: När tror du vi kommer se serieproduktion av helt autonoma fordon?
- Den avgörande faktorn är att introducera ett säkert, pålitligt och moget system. Säkerheten har högsta prioritet och är det konstanta temat av alla aspekter och utvecklingsetapper på vår väg till serieproduktion, säger Dr Michael Hafner, Daimlers chef för autonoma fordon.
Amerikanska teknikföretaget Nvidia hjälper till med plattformen för den artificiella intelligensen och pilotprojektet ska demonstrera hur bildelning och dylikt kan forma framtidens mobilitet.
Diskutera: När tror du vi kommer se serieproduktion av helt autonoma fordon?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Utan ratt utan restriktioner - minst tio år avlägset.
Bilhandlarna vill ha fram dessa bilar så snabbt som möjligt för de kommer att kosta en vacker slant att köpa så de gnuggar händerna med tanke på hur mycket de kommer att tjäna.
Finns det något kundunderlag?
Jo kanske hos statliga eller kommunala delar, hos taxi och motsvarande.
Men vilken stolle bland alla privata skulle lägga pengar på sådant här?
Då är det ju enklare med det taxisystem som finns idag!
Och antagligen billigare.
Håller med dig saabnisse men biltillverkarna tror förmodligen att alla privat personer kommer att byta till dessa bilar men den stora massan kommer inte att köpa dessa bilar förrän det blir lag på att endast de bilarna för användas i trafik.
Jag har tänkt på alla mina bekanta och jag tror inte någon vill ha självkörande bilar.
Ok, som det är nu på t ex Volvo m. fl. med adaptiv farthållare, pilot assist, autobroms osv. men det kräver ändå en fysisk aktiv närvaro!
Det kommer ske om 5 år och biltillverkare som anspelar på att vara säkrast borde införa det som standard för att leva upp till sin marknadsföring, om de har råd och kan får tillstånd att köpa elektronikkomponenterna från USA. De tyska tillverkarna kommer att leverera denna option i de dyraste versionerna inom 5 år.
Jag blir förvånad om Daimler och Bosch kommer ha bilar helt utan förare nästa år. Möjligen då som det står på specifika rutter.
För övrigt är det just taxitjänster där helt autonoma bilar kommer användas. Priset för dessa tjänster beräknas bli så lågt att många som bor i stadsområden inte kommer tycka det är lönt att ha en egen bil. Och det är trots allt majoriteten av världens befolkning som bor i urbana miljöer.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.