Glada vinnare från Chevrolet tar emot priset för årets bil i nordamerika. Vinnaren blev elbilen Bolt.
Elbilen från Chevrolet vann som första elfordon årets bil i Nordamerika. Volvo S90 fick nöja sig med tredjeplatsen.
I samband med Detroits bilsalong offentliggjordes vinnaren i North American Car of the Year 2017. För första gången vann en renodlad elbil, nämligen Chevrolet Bolt (i Europa Opel Ampera-e).
Lång räckvidd kombinerat med en någorlunda human prislapp gick hem hos juryn bestående av 57 motorjournalister från USA och Canada som gav bilen 364 poäng. Resten av pallplatserna bestod av bilar med konventionella förbränningsmotorer. På andra plats kom Genesis G90 med 105 poäng, följt av Volvo S90 på 101 poäng.
Det delades även ut pris till bästa bil i kategorierna ”utility”, som vanns av familjebussen Chrysler Pacifica, och ”truck” där segraren blev Honda Ridgeline. 2016 vann Volvos suv XC90 i kategorin truck/utility.
Diskutera: Vad tycker du om vinnarna?
Lång räckvidd kombinerat med en någorlunda human prislapp gick hem hos juryn bestående av 57 motorjournalister från USA och Canada som gav bilen 364 poäng. Resten av pallplatserna bestod av bilar med konventionella förbränningsmotorer. På andra plats kom Genesis G90 med 105 poäng, följt av Volvo S90 på 101 poäng.
Det delades även ut pris till bästa bil i kategorierna ”utility”, som vanns av familjebussen Chrysler Pacifica, och ”truck” där segraren blev Honda Ridgeline. 2016 vann Volvos suv XC90 i kategorin truck/utility.
Diskutera: Vad tycker du om vinnarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bolt brukar väl utklassa!=)
Inte direkt otippat! En "utländsk" bil kan ju inte vinna i USA längre.. ;-)
Bra val. En klart intressant elbil även för privatköp, om den blir rätt prissatt. Hoppas Chevrolet/Opel verkligen tänker till vid prissättningen, så de inte bara fokuserar på tjänstebilsleasing.
Stoor, som alltid är det en fråga om efterfrågan och utbud vilket gäller även laddmöjligheter. Det borde inte vara omöjligt att dra fram el till befintliga parkeringsplatser i såväl garage som vid bostadsområden. Faktum är ju att det i många fall redan finns el framdraget i form av motorvärmaruttag - vissa av dessa kan möjligen behöva säkras upp men man ska knappast måla fan på väggen vad gäller möjligheterna.
Det finns även beräkningar gjorda som visar att även om hela Sveriges bilpark skulle bytas ut mot elbilar ökar inte behovet av el med mer än knappt 10% vilket inte är mer än vad som sparats in genom byte till snålare vitvaror de senaste 25 åren, så farhågan gällande radikalt höjda elpriser är nog obefogad.
Självklart ska en amerikansk bil vinna i amerika precis som en tysk i Tyskland
En och annan gnyr om att amerikanska bilar självklart vinner i Detroit. Den som orkar kolla ser direkt att det inte stämmer.
https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_Car_of_the_Year
Inte kan man väl vara så naiv att man inte tror att staten kommer att söka nya vägar för att skattevägen få in de pengar man förlorar på det fossila bränslet. Vänta bara tills så många går över till eldrift att det märks i skattekistan.
2011 van Chevrolet Volt. På den tiden, endast 6 år sen, gav den stora rubriker och van många olika priser. Men försäljningsframgångarna kom snabbt av sig. Eller rättare sagt uteblev. Man kan hoppas för GMs skulle att Bolt lyckas bättre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.