Varje månad letar sig flera miljoner amerikanska besökare till Carfaxs webbplats. Där har de sedan 1986 kunnat få information om begagnade bilar - såsom servicehistoria, tidigare ägare och eventuell olyckshistoria.
Nu har tjänsten exporterats till Europa och nått Sverige. Men här har man stött på problem.
- I USA är det raka rör. Problemet här är att det i många europeiska länder finns stor dataintegritet, säger Vi Bilägares begbilsexpert Boo Wennerberg.
Dagens tjänster otillräckliga
I dag vänder sig svenska konsumenter till Transportstyrelsen för att information om fordon. Denna information kan dock vara otillräcklig för att göra en fullständig bedömning av ett begagnat fordon, menar Boo Wennerberg.
- Intressant att få veta är om bilar varit inblandad i värre olyckor, även om bilarna enligt verkstäderna blivit helt återställda, säger han.
För att testa Carfax knappade Boo Wennerberg in registreringsnumret till en gammal testbil, en Volkswagen Passat som vid ett tillfälle råkat ut för en större olycka. I framtiden är tjänsten tänkt att kosta 99 kronor, men är nu gratis att testa.
Rapporten som ges består av tre sektioner. Först behandlas grundläggande information, därefter det mest intressanta, fordonets historia, och slutligen ytterligare information, såsom dimensioner, vikter och bränsleförbrukning.
Reparationen finns inte med
Totalt finns 10 poster med information i Passatens historia. Det som rapporteras är när fordonet togs i trafik, ägarbyten, försäkringar och mätarställning. Men information om skadereparationen finns ännu inte med.
- Det finns än så länge ingenting som tillför något, man får inte ut något mer än från Transportstyrelsen. Det som skulle behövas är avtal med försäkringsbolag och verkstäder för att få del av deras databaser, säger Vi Bilägares begbilsexpert Boo Wennerberg.
Boo Wennerberg ser potential i den här typen av tjänst, men menar samtidigt att man för närvarande kan hålla sig till Transportstyrelsens tjänst.
- Om de får ordning på det här så är det intressant ur konsumentsynpunkt. En sådan här grej kan hindra begbilköpare från att åka på riktiga blåsningar, säger han.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.