På teknikmässan CES har BMW visat mer av sin självkörande motorcykel som ska ta fram nya hjälpmedel.
Den specialutrustade motorcykeln av typ R 1200 GS kan starta, accelerera, svänga, sakta ned och stanna helt själv. Tanken är inte att morgondagens motorcyklister ska pendla med autopilot in till jobbet (eller vem vet, tids nog) utan att tekniken ska användas för att ta fram nya elektroniska hjälpmedel.
BMW påpekar att den tekniska utvecklingen har gått betydligt långsammare för motorcyklar än för bilar, det tog 20 år för traction control att nå motorcykeln efter det etablerats på bilen. Bilar kan idag själva agera innan olyckan händer, något BMW vill utveckla på motorcykelsidan så att förare bättre kan undvika kritiska situationer.
BMW påpekar att den tekniska utvecklingen har gått betydligt långsammare för motorcyklar än för bilar, det tog 20 år för traction control att nå motorcykeln efter det etablerats på bilen. Bilar kan idag själva agera innan olyckan händer, något BMW vill utveckla på motorcykelsidan så att förare bättre kan undvika kritiska situationer.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är bra med förarstödssystem, men det är bättre att anpassa farten efter trafikmiljö, vägens beskaffenhet och ens egen körskicklighet. Man invaggas lätt i falsk trygghet om man förlitar sig på sådan teknik.
Ja man undrar?
Har inget emot sådana system - men just på en motorcykel låter det lite läskigt :P Men det är väl gjort på så vis att det ska kännas naturligt antar jag. Kurvläget får man anta inte är på som standard :P Men när man kör på bana - varför inte? Har bara kört motorcykel utan motor (...cykel) men jag antar att det är rätt svårt att köra på gränsen med en motorcykel i kurvorna, då de inte är lika förlåtande som en bil.
Sen är väl frågan om det behövs just här. Syftet med en bil är väl i 80% av fallen transport - där en stor del säkert skulle nyttja chansen att slippa köra - typ jobbpendling etc. Men en motorcykel - där är det väl snarare 80% som använder dom i rent nöjessyfte - och just att KÖRA. Då är föraren troligen så pass alert redan att effekten av dessa system blir ytterst marginell.
Undrar varför det är så populärt att äga och köra äkta retro-hojar från 50-70-talet. Min gamla BMW var i huvuddrag bara ram-motor och hjul, behövde inte ens ett batteri.
Jag vet en sträcka i Grödingetrakten där 10 unga motorcyklister under en sommar körde ihjäl sig i försök att bräcka varandra på en (underhållande) kurviga vägen.
Säkerhetssystem hindrar dig inte från att njuta av frihetskänsla och samspelet människa–fordon, men hindrar dig från att dö.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.