Nästa artikel
BMW:s knep: Mjukvara i stället för verkstadsbesök
Nyheter

BMW:s knep: Mjukvara i stället för verkstadsbesök

Publicerad 2024-09-09 06:44 (uppdaterad 2024-09-09 09:58)
En ny mjukvara kan avgöra om bilen behöver tas in på verkstad i samband med en återkallelse. Det ska spara tid för bilägaren, enligt BMW – men så blir det inte för alla.

BMW har gått ut med flera stora återkallelser på sistone, bland annat för ett allvarligt bromsfel i flera modeller. Den återkallelsen omfattar hundratusentals bilar globalt.

En annan gäller elbilen Mini Cooper SE där det kan uppstå problem med batteriet.

I båda dessa fall väljer dock BMW inte att ta in alla bilar som eventuellt kan omfattas till verkstaden för kontroll rent fysiskt. I stället installeras en mjukvara i bilen som kan avgöra om det aktuella exemplaret är drabbat av felet. Först om så är fallet åtgärdas felet på verkstad.

I äldre modeller kommer mjukvaran behöva installeras på verkstad, och om bilen i så fall behöver åtgärdas tas den in på verkstad igen. Men i nyare modeller kan mjukvaran skickas ut över nätet, och om dessa bilar sedan inte omfattas av åtgärden krävs inget verkstadsbesök alls.

Det här är ett enklare och snabbare sätt att få reda på vilka bilar som behöver åtgärdas i en återkallelse, enligt Carl Lindwall som är informationschef på BMW i Sverige.

– Att en bil omfattas av en teknisk kampanj innebär inte per automatik att bilen måste åtgärdas. Syftet med mjukvaran är att upptäcka felet innan det inträffar och meddela föraren att bilen måste uppsöka verkstad för kontroll och eventuell åtgärd, säger han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 2024-09-09 08:52 Låter ungefär som andra…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.