Nästa artikel
BMW:s förklaring till nobben av COP26-avtalet
Nyheter

BMW:s förklaring till nobben av COP26-avtalet

Publicerad 17 november 2021 (uppdaterad 17 november 2021)
Tyska biltillverkaren menar att det saknas en viktig detalj för att de ska kunna sluta med förbränningsmotorer och satsa fullt ut på elbilar.

Under klimatkonferensen COP26 i Glasgow gjorde flera biltillverkare, däribland Volvo Cars, Mercedes och Ford, ett åtagande om att inte sälja några nya bilar med förbränningsmotorer efter 2040.


Men många bilföretag valde att ställa sig utanför överenskommelsen. Toyota har motiverat sitt beslut med att de anser att det är för tidigt och att världen inte är redo att ställa om till nollutsläppsbilar.


Till tidningen Dezeen säger BMW:s hållbarhetschef Thomas Becker att man än så länge inte satt ett slutdatum för produktionen av bilar med förbränningsmotorer. För BMW:s del är den springande punkten laddinfrastruktur och att det krävs bindande mål och ramverk inom varje land för att gynna elbilsutvecklingen.

Han tar upp Norge och Nederländerna som goda exempel, med mellan sju till nio publika laddstolpar per 1000 fordon och här kommer BMW enbart att sälja elbilar. Italien, med bara 0,4 publika laddstolpar per 1000 fordon, befinner sig i andra änden av skalan.  
– De väntar tills någon dumpar pengar på dem för att få jobbet gjort, säger Thomas Becker och fortsätter:
– De kommer inte göra det. Vi borde ha bindande mål, för att försäkra att även fattiga länder gör sitt jobb.


BMW räknar med att vartannat fordon de säljer 2030 kommer vara helt eldrivet. För BMW-gruppens lyxmärke Rolls-Royce och retromärke Mini är målet att samtliga bilar som byggs från och med 2030 kommer att vara elbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 17 november 2021 Han har naturligtvis helt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.