BMW genomför en internationell turné för att visa upp sina nya elbilar som ska marknadsföras under det egna varumärket BMW i.
I dagarna har evenemanget nått Stockholm och till och med den 26 mars finns konceptversioner av de kommande elbilarna i3 och i8 att beskåda på Stockholms central.
I september lanseras en produktionsvariant av i3 med 130 – 160 km räckvidd. Storleksmässigt motsvarar i3 den nuvarande 1-serien men innerutrymmena motsvara de i 3-serien. Som tillbehör kommer även i3 att erbjudas med räckviddsförlängare i form av en liten förbränningsmotor.
År 2014 kommer sportbilen i8, en plug –in hybrid med prestanda i superbilsklass. Acceleration 0 – 100 km/tim går på 4,6 s och toppfarten är 250 km/tim.
Några priser är inte offentliggjorda men enligt BMW ska nya smarta produktionsmetoder bidra till att prisnivån inte ska behöva avvika alltför mycket från motsvarande bil med konventionell drift.
Diskutera: Vad tror du, blir BMW:s elbilar någon succé?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Redan i tonåren insåg jag att det finns en gräns då lyx blir löjlig. Det är när det praktiska helt fått stryka på foten. Tänkte då på sammetstapeter i en hall.
Det finns motsvarande gränser mellan tufft/elegant/vackert och smaklöst.
Den silverfärgade skapelsens gummisnoddar runt fälgarna är inte längre en överdriven beskrivning, utan en realitet.
I övrigt är bilarna futuristiska, men koncept är koncept.
Jag råkade förbi dem och, som vanligt med BMW, så ser de bättre ut i skinnet än på bild och i3:an såg väldigt användbar ut, enligt representanten kommer den att få suicide doors så att insteget bak blir bättre också.
Räckviddvförlängaren betyder att nackdelen med elbil försvinner då jag gillar att ta bilen på längre sträckor, bakhjulsdrift och bra prestanda på i3:an (170hk/~1200kg) gör att den tilltalar ännu mer. Så de lyckades med deras uppsåt, innan hade jag inga tankar på en i3, desuttom kommer jag få provköra i höstas säger de och det tackar jag inte nej till.
Förstår din poäng Roy, men just här missar den målet lite då däcken på bägge bilar är relativt mycket smala, så sett till däckkonstruktionen är förhållandet höjd och bredd långt inom rimlighetens gränser. Stora hjul och smala däck för att få ned rullmotståndet utan att de kostar allt för mycket grepp är framtiden... hoppas däcken inte kostar allt för mycket bara :)
Kikade på dem i morse, och måste tillstå att de var läckra.
Hur de kommer se ut som produktionsbilar är förstås en helt annan sak.
i3 har väldigt tunna takstolpar vilket förstås är smart för runtomsikten, men det lär väl bli betydligt kraftigare grejor som tål diverse krockar.
Det viktigaste verkar ju ändå vara att skilja ut dessa avskydda bilar så mycket som det är möjligt ifrån de övriga modellerna så att ingen kan få för sig att tekniken är möjlig i en bil som ser normal ut.
Med ett löjligt påkostat och opraktiskt skal kan man ju också ta lika löjligt mycket betalt för att försäkra sig om att ingen köper de få exemplaren som kommer att tillverkas.
Bmw har redan gjort uttalanden om att deras hybrid och elbilar INTE kommer att "reas" ut. ( milt uttryckt )
och vi har ju redan sett hur hybriderna har prissatts.
Annars är det ett smart drag då Bmw har en kundkrets som åtminstone har råd men samtidigt är dessa inte direkt de som sätter miljön i främsta rummet då det kommer till fordon.
Det skulle förvåna mig oerhört om Bmw inom 5 år har en elbil ute i hallarna hos samtliga återförsäljare avsedd för försäljning liksom vilken övrig bil som helst.
Utan tillgängliga bilar så blir det inte heller någon succe vilket besvarar frågan i artiklen.
Synd för Bmw kunde ha gjort en skillnad till vår attityd men istället kommer de nu att skapa ännu en anledning för oss att rata "detta nya" !
BMW i8 Concept... har den blivit krockad i taket? Den ser helt defekt ut.
@Hultarn: ang. takstolpar. Det är visserligen en elbil men den egentliga stora genombrottet med i3:an skulle vara att det blir den första massproducerade bilen med en fullständig kaross i kolfiber som är betydligt starkare/styvare än höghållfastighetsstål. Således går det ätt göra tankstolparna tunnare utan att tumma på säkerheten...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.