Om du längtar efter en M-version av BMWs nylanserade 8-serie blir väntan kort. Nu lanseras lyxsedanen i äkta M-kostym.
Det är M850i i kupé- och cabrioletutförande som får dra på sig sportkostymen. Modellerna erbjuds med två olika effektuttag på V8:an. Jämfört med dagens 530 hk får M8 Coupé och Cabriolet 600 hk och M8 Competition Coupé och Competition Cabriolet 625 hk. Snabbast av de fyra är M8 Coupé i Competition-utförande som gör sprinten på 3,2 sekunder.
BMWs V8-motor på 4,4 liter, som även används i BMW M5, står för driften och får hjälp av dubbla turboaggregat för att pressa upp effekten. Kraftöverföringen sker sedan via åttaväxlad automatlåda och fyrhjulsdrift. Tre olika körlägen erbjuds: 4WD, 4WD Sport och 2WD med ren bakhjulsdrift och avaktiverad stabilitetskontroll.
M-versionerna utmärker sig med speciell grill, M-gälar på sidorna och fyra avgaspipor där bak. Sportavgassystem är även utrustat med elektroniskt ställbara spjäll för maximalt sportljud.
Modellerna har publik premiär på BMW Welt i München 25-27 juni. Information om priser och datum för svensk säljstart saknas för tillfället.
BMWs V8-motor på 4,4 liter, som även används i BMW M5, står för driften och får hjälp av dubbla turboaggregat för att pressa upp effekten. Kraftöverföringen sker sedan via åttaväxlad automatlåda och fyrhjulsdrift. Tre olika körlägen erbjuds: 4WD, 4WD Sport och 2WD med ren bakhjulsdrift och avaktiverad stabilitetskontroll.
M-versionerna utmärker sig med speciell grill, M-gälar på sidorna och fyra avgaspipor där bak. Sportavgassystem är även utrustat med elektroniskt ställbara spjäll för maximalt sportljud.
Modellerna har publik premiär på BMW Welt i München 25-27 juni. Information om priser och datum för svensk säljstart saknas för tillfället.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.