Audis framgångar med supersportvagnen R8 har skapat oro hos BMW, som i dag inte har någon motsvarighet i sitt modellprogram. Men München-tillverkaren har långt framskridna planer på att sätta en högpotent sportvagn på hjulen.
Projekt Z10 har pågått under en tid och siktet är inställt på att bygga världens första 2+2-sitsiga mittmotorbil.
Till följd av finanskrisen har dock utvecklingsarbetet gått på sparlåga under det senaste året. Men när konjunkturen vänder är chanserna stora att BMW-ledningen trycker på startknappen och då kan en färdig Z10 stå på hjulen om tre-fyra år.
Den nya BMW-sportvagnen sägs vara en modern uppföljare till BMW M1, som byggdes i en mycket begränsad upplaga (453 exemplar) under åren 1978-81.
Då drevs bilen av en rak sexa på 3,5 l/277 hk. I den moderna varianten blir det betydligt mer effekt. BMW Z10 är planerad för både sex- och åttacylindriga biturbomotorer. Även en plug in-hybrid med bensin-/eldrift finns på programmet.
BMW:s nya supersportvagn är tänkt att bli ett, i sammanhanget, lätt bygge. Många specialmaterial, typ kevlar och magnesium, kommer att användas för att hålla vikten nere. Målet är att Z10:an ska väga under 1 500 kg i coupé-utförande. Den planerade roadster-versionen blir cirka 100 kg tyngre.
Z10 blir förstås ingen billig bil, utan lär hamna på fel sida miljonstrecket. BMW räknar i dagens läge med ett grundpris för den enklaste versionen på omkring 90 000 euro.
Till följd av finanskrisen har dock utvecklingsarbetet gått på sparlåga under det senaste året. Men när konjunkturen vänder är chanserna stora att BMW-ledningen trycker på startknappen och då kan en färdig Z10 stå på hjulen om tre-fyra år.
Den nya BMW-sportvagnen sägs vara en modern uppföljare till BMW M1, som byggdes i en mycket begränsad upplaga (453 exemplar) under åren 1978-81.
Då drevs bilen av en rak sexa på 3,5 l/277 hk. I den moderna varianten blir det betydligt mer effekt. BMW Z10 är planerad för både sex- och åttacylindriga biturbomotorer. Även en plug in-hybrid med bensin-/eldrift finns på programmet.
BMW:s nya supersportvagn är tänkt att bli ett, i sammanhanget, lätt bygge. Många specialmaterial, typ kevlar och magnesium, kommer att användas för att hålla vikten nere. Målet är att Z10:an ska väga under 1 500 kg i coupé-utförande. Den planerade roadster-versionen blir cirka 100 kg tyngre.
Z10 blir förstås ingen billig bil, utan lär hamna på fel sida miljonstrecket. BMW räknar i dagens läge med ett grundpris för den enklaste versionen på omkring 90 000 euro.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Åter en av alla dessa gissningsbilder!
Tyvärr tar bilden uppmärksamheten från texen, där ju vissa fakta faktiskt finns. Men vad är bilden baserad på?
Bil på bilden är ett BMW koncept "BMW M1 Homage"....undrar bara varför man inte bara visar originalbilden?
BMW-chef har i en intervju nyligen i AMS sagt att någon sådan har modell inte är aktuell...men vi får se.
Bra som penisförlängare, men ett kirurgiskt ingrepp är billigare!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.