BMW sneglar på både X1, iX och XM när mellanklassuven X3 kommer i ny generation. Detta är den fjärde i ordningen sedan ”ur-X3” lanserades 2003, och den senaste modellen ska konkurrera med bland andra Volvo XC60 och Mercedes GLC.
Jämfört med tidigare X3 får nykomlingen en annorlunda front med större ”njurar” (som går att få i upplyst utförande som tillval), omdesignat bakparti och infällda dörrhandtag.
Men de största förändringarna sker på insidan. Flera av designdetaljerna hämtas från de större och dyrare suv-modellerna. BMW:s liggande pekskärm för infotainmentsystemet finns kvar, liksom det fysiska kontrollvredet på mittkonsolen, men i övrigt är intrycket nytt. Stolsklädseln tillverkas av återvunna plastflaskor.
Chassit är helt omarbetat för att både ge bättre köregenskaper och komfort. BMW X3 är nu 3,4 centimeter längre och 2,9 centimeter bredare än tidigare, men också 2,5 centimeter lägre.
Motormässigt kommer BMW X3 med bensin- och dieselmotorer eller som laddhybrid. Den sistnämnda får större batteri än tidigare med en elräckvidd på omkring nio mil och 11 kW-laddning som standard.
BMW X3 börjar säljas mot slutet av året. Prislistan börjar på 642 600 kronor, medan laddhybriden går loss på 727 000 kr. Det är 43 400 kronor dyrare än den utgående modellen, men å andra sidan 30 900 kr billigare än Mercedes GLC 300 e 4Matic.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 2024-06-24 08:19 Fronten ser bara konstig ut.
- 2024-06-23 21:26 Raywave, kan bara hålla med.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.